Pošta musí ze zákona zajišťovat dostupnost základních poštovních služeb po celé České republice. Provozování těchto ztrátových služeb však nemá nijak hrazené. „Jsem rád, že se vládě podařilo po dlouhých letech přijmout systémové opatření, které dlouhodobě stabilizuje hospodaření a fungování České posty. Splnili jsme důležitý závazek, který jsme občanům dali. Díky vládnímu rozhodnutí zabráníme plošnému rušení poštovních poboček po celé zemi a riziku propouštění zaměstnanců tohoto státního podniku. Vládní rozhodnutí je mimořádně důležité pro to, aby mohla Česká pošta i nadále poskytovat dostupné veřejné služby pro občany ve stejném rozsahu jako dosud,“ řekl předseda vlády Bohuslav Sobotka.
Ministr vnitra Milan Chovanec uvedl, že pošta i přes schválení novely bude nadále rozvíjet a zlepšovat své služby. „Shodli jsme se, že nechceme rušit poštovní pobočky. Považuji za zásadní, že poštovní služby zůstanou dostupné občanům po celé republice včetně menších obcí. Proto měníme stávající nefunkční model poštovního zákona a budeme České poště kompenzovat náklady na základní poštovní služby. Česká pošta bude mít za rok 2015 nárok na kompenzaci do maximální výše 700 milionů Kč, za rok 2016 pak 600 milionů. Od roku 2017 to bude 500 milionů Kč. Jde o kompromis, na kterém se vláda jednomyslně shodla,“ dodal ministr vnitra Milan Chovanec.
Zejména udržení rozsáhlé pobočkové sítě je pro Českou poštu finančně velmi nákladné. Náklady na ztrátové služby měly být státnímu podniku kompenzovány prostřednictvím kompenzačního fondu, ten se však ukázal jako zcela nevyhovující. Navíc je Česká pošta dlouhodobě podfinancovaná. Pobočky České pošty jsou převážně v menších obcích často posledním zástupcem státních služeb, a plní tedy i sociální roli. Také z toho důvodu chce vláda pobočky zachovat. To umožní právě schválená novela a nový způsob financování základních poštovních služeb.
České poště jako poskytovateli univerzální služby – základních poštovních služeb – vyplývají ze zákona následující povinnosti, které ostatní poštovní operátoři nemají:
o musí zajistit pokrytí celého území republiky sítí kamenných pošt – poboček,
o musí zajistit požadovanou dostupnost kamenných pošt – vzdálenost, otvírací doba,
o musí poskytovat služby s předepsanými parametry – základní služby,
o musí doručovat každý pracovní den na každou adresu,
o musí doručit minimálně 92 % listovních zásilek do druhého pracovního dne,
o musí zajistit rozsáhlou síť poštovních schránek – 1 schránka na 1000 obyvatel.