platy
Nejdřív jste si chtěli zvýšit platy kvůli tomu, že údajně ministr bere méně, než třeba jeho náměstek. Nyní ale vyplácíte milionové odměny. Proč, když jsou vaši podřízení tak dobře placeni? A pokud ne, proč jste to tvrdili při debatě o zvýšení platů?
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
Vážený občane z Domažlic, o tom, že někteří ministři berou méně, než někteří náměstci, se hovořilo především v roce 2012, to jsme v této vládě ještě nebyli. Jinak bych rád řekl, že je třeba odlišit platy ústavních činitelů od toho, jak se například rozdělují odměny někde na ministerstvech, což je samozřejmě v případě každého resortu různé.
Pokud jde o platy poslanců a senátorů, byly zmrazeny několik let. Kdyby nedošlo k tomuto hlasování, došlo by automaticky k dorovnání na úroveň, na jaké měly být, kdyby ke zmrazení platů nedošlo, takže by to bylo navýšení o 26 procent. My jsme jako KDU-ČSL chtěli ještě na rok zůstat u nulového navýšení, ale nenašli jsme pro to většinu ve Sněmovně, tak jsme podpořili návrh, podle kterého půjde o přibližně tři procenta. Ačkoliv se to mnoha lidem nebude zdát, kdyby poslanci nehlasovali, naskočily by platy automaticky a nikdo by nemohl nic říct, protože tak to je podle zákona. Nakonec jsme odhlasovali, že to bude výrazně méně. Podráždění lidí, kteří mají sociální těžkosti a musí počítat každou korunu je ale zcela pochopitelné, zvlášť když zákonodárci jsou skupina, která si sama platy určuje, což hned tak někdo nemá. Nic se však nemá přehánět, ale snad jsem vysvětlit, že jsme se jako strana a nakonec i jako Sněmovna snažili nepřehánět. Navýšení se týká asi pěti tisíc lidí, z toho zákonodárci, v počtu asi 400, byli na řadě poslední. Navyšování třeba soudcům veřejnost v minulých letech nijak nezaujalo. Bereme to ale pozitivně, poslanec a senátor má být pod kontrolou veřejnosti, nežijeme ve starých časech, kdy se panstvo nesmělo kritizovat. Dnes ovšem nemáme panstvo, ale zvolené politiky, kterých se veřejnost snadno zbaví, když se najde dost lidí, kteří je tam nebudou chtít.Je celkem zbytečné volat po defenestracích, když se to dá udělat celkem bez námahy a zákonně volbami.
Pokud jde o odměny na mém ministerstvu, mé rozhodování je vedeno uvážlivým přístupem podle množství práce, která je vykonána, její kvality a míry odpovědnosti, kterou ti lidé nesou. Pracovní doba se pohybuje mezi 12 až 16 hodinami denně, často bez víkendů, takže ti lidé odvádějí za týden minimálně práci, kterou běžný člověk odvede za 14 dní.Dalo by se celkem snadno prokázat, že se stejnou kvalifikací by tito lidé dostali za takový objem a kvalitu práce u soukromé firmy více.
K těm dobře placeným podřízeným: pokud nejsou platy představitelů státu zmrazeny, jsou vázány na průměr platů v nepodnikatelské sféře. Když platy zaměstnanců nerostou, nerostou ani platy představitelů státu. Jenže většině státních zaměstnanců růst mohly a proto jsou i úředníci s platem vyšším, než má ministr.
Je mi jasné, že mnoho lidí takové jemnosti nebudou zajímat a jen konstatují, že „ti nahoře“ si zase přidali a nevezmou v úvahu, že si „nepřidávali“ od roku 2008 a tím, co si teď navýší, ty roky nedoženou. Jak už jsem ale řekl, my jsme byli jako KDU-ČSL stejně pro variantu nulového navýšení a byli jsme s tímto názorem nakonec osamoceni.