To jsou, mimo jiné, hlavní cíle Memoranda o spolupráci při rozvoji dopravní infrastruktury a zajištění provozu na železnici v Jihočeském kraji. Svými podpisy jej ve čtvrtek 1. listopadu stvrdili hejtmanka Ivana Stráská a generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Svoboda. Jeho důležitou součástí je pak i vzájemná součinnost při přípravě žádostí o finanční podporu na plánované projekty.
„Memorandum definuje priority obou stran na jihu Čech. Z našeho pohledu se jedná o zásadní dokument, který nám pomůže tlačit na investice, které se v našem regionu budou dělat. A zároveň tím SŽDC říkáme, co vnímáme jako potřebné,“ řekla Stráská.
Radní Švec: Kvalita železniční infrastruktury = kvalitní a rychlé cestování vlakem
Obdobně to vidí i Svoboda. „Seřadili jsme si tu určité priority, jak to vidí místní občané i samosprávy. Pro nás je pak snadnější, na co se tu máme zaměřit například z pohledu dopravní obslužnosti, což je velice významné,“ sdělil generální ředitel s tím, že na jih Čech je například už bezpodmínečně nutné konečně přivést důstojný železniční koridor Praha – České Budějovice odpovídající 21. století s důstojným napojením na rakouskou stranu,“ dodal.
Podle krajského radního pro dopravu Jiřího Švece patří mezi hlavní výhody podpisu memoranda skutečnost, že se stát, tady SŽDC, zabývá potřebami a požadavky Jihočechů v tom smyslu, že investice do tratí v regionu hodlá udělat. „Což je pro občany výborná zpráva, protože kvalita železniční infrastruktury má přímý dopad na to, jak kvalitně a rychle mohou vlakem cestovat,“ uzavřel radní.
Znění memoranda mezi JčK a SŽDC
1. Všeobecně
- Prosazování širší integrace Jihočeského kraje do systému dálkové železniční dopravy při jednáních na evropské i republikové úrovni.
 - Spolupráce a společná koordinace postupu obou stran při realizaci výstupů znalostní platformy Mobilita, dostupnost a doprava Evropského regionu Dunaj – Vltava (ERDV).
 - Součinnost při přípravě žádostí o finanční podporu rozvoje a obnovy železniční infrastruktury na území Jihočeského kraje ze strukturálních fondů EU a prostředků Evropské územní spolupráce v rámci programových období 2014 – 2020 a 2021 – 2027.
 - Spolupráce při řešení problémů souvisejících s dokončením výstavby zbývajících úseků IV. tranzitního železničního koridoru ČR na území Jihočeského kraje.
 
	2. Investiční akce většího rozsahu
	Spolupráce zúčastněných stran při přípravě a realizaci investičních akcí na železniční infrastruktuře v Jihočeském kraji:
- Optimalizace a elektrizace trati České Velenice – Veselí nad Lužnicí
 - Modernizace trati České Budějovice – Plzeň včetně elektrizace úseku Písek – Písek město
 - Optimalizace trati Veselí nad Lužnicí – Jihlava s preferencí modernizace a přestavby ŽST Jindřichův Hradec a zvýšením traťové rychlosti v úseku Veselí nad Lužnicí – Jindřichův Hradec
 - Revitalizace trati Kostelec u Jihlavy – Slavonice
 - Rekonstrukce resp. výstavba mostu přes Vltavu u Červené nad Vltavou na trati č. 201 Tábor – Písek
 
Jihočeský kraj dále podporuje a navrhuje přípravu a realizaci těchto staveb a infrastrukturních opatření:
- Rekonstrukce ŽST Rybník s cílem odstranit úrovňový přístup na nástupiště a zajistit bezpečný přestup mezi spoji na tratích č. 195 a 196.
 - Zvýšení rychlosti na tratích Tábor – Písek a Číčenice – Prachatice s cílem dosáhnout odpovídajícího zkrácení cestovních dob a stabilizace provozních konceptů na těchto tratích v souladu s výhledovými modely dopravní obsluhy.
 - Posouzení možnosti vybudování bezúvraťového napojení z tratě č. 197 do tratě č. 190 ve směru Vodňany – České Budějovice, včetně elektrizace úseku Vodňany – Číčenice, s cílem umožnit provoz příměstské linky Borovany – České Budějovice – Vodňany.
 
	3. Železniční uzel České Budějovice
	Obě zúčastněné strany budou aktivně spolupracovat na přípravě a zadání i
 následném zpracování studie, jejíž náplní bude stanovení cílové podoby 
železničního uzlu České Budějovice s ohledem na potřeby SŽDC, dopravců, 
Jihočeského kraje a města České Budějovice a nutnost vzájemné koordinace
 investic všech dotčených subjektů v této lokalitě.
	Součástí studie bude rovněž řešení otázky využití prostor dopravny 
Nemanice II jako terminálu kombinované dopravy, popř. jako regionálního 
logistického centra, včetně návrhu řešení nového silničního napojení 
tohoto areálu.
	V rámci této studie bude řešena rovněž možnost využití trasy dle 
vyhledávací studie trati Horní Dvořiště – České Budějovice zanesené do 
ZÚR Jihočeského kraje pro nové napojení tratě od Horního Dvořiště do 
uzlu České Budějovice cca v úseku Kamenný Újezd – České Budějovice.
	4. Výhledové investice
	V souvislosti s předpokládaným dokončením IV. tranzitního železničního 
koridoru v úseku Praha – České Budějovice bude řešena otázka pokračování
 projektové přípravy modernizace zbývající části tohoto koridoru až na 
hranice s Rakouskem, včetně spolupráce s rakouskou stranou ve věci 
modernizace navazujícího úseku tratě státní hranice CZ/AT – Linz.
	5. Železniční přejezdy
	SŽDC přednostně zajistí zvýšení zabezpečení železničních přejezdů na 
silnicích I. třídy. Obě strany považují za vhodné realizovat akce na 
železničních přejezdech silnic II. a III. třídy jako společné investice,
 při kterých bude každá strana finančně hradit objekty ve svém 
vlastnictví.
	Obě zúčastněné strany budou aktivně spolupracovat na snížení počtu 
železničních přejezdů s cílem zvýšit bezpečnost železničního provozu a 
provozu na pozemních komunikacích.
	6. Nádraží
	SŽDC bude informovat Jihočeský kraj o aktuálním stavu přípravy a 
realizace obnovy nádražních budov. Hlavní prioritou je rekonstrukce 
nádraží v Českých Budějovicích. Rekonstrukci výpravních budov bude SŽDC 
koordinovat s připravovanými a plánovanými záměry Jihočeského kraje a 
dotčených obcí na vybudování terminálů veřejné dopravy v prostoru 
železničních stanic.
	S ohledem na kapacitní možnosti výpravních budov v jednotlivých 
železničních stanicích bude řešena otázka jejich využití jako zázemí 
terminálů hromadné dopravy (čekárny, informační centra, pokladny, WC 
atd.), popř. k jiným účelům pro potřeby dotčených měst a obcí.
	7. Zařízení služeb
	SŽDC zajistí v rámci svých provozních, technických a finančních 
možností odpovídající zázemí pro cestující v jednotlivých železničních 
stanicích a zastávkách dle požadavků Jihočeského kraje na zařízení 
služeb (čekárny resp. přístřešky, WC, umístění pokladen a dalších služeb
 pro cestující veřejnost).
	V návaznosti na postupnou modernizaci zabezpečovacího zařízení, 
rozšiřování dálkového řízení provozu na jednotlivých tratích a s tím 
spojených negativ v podobě snižování kvality zázemí pro cestující 
veřejnost v rostoucím počtu neobsazených stanic a zastávek (uzavřené 
čekárny, WC atd.) bude SŽDC aktivně spolupracovat s Jihočeským krajem a 
dotčenými městy a obcemi s cílem zajistit odpovídající zázemí pro 
cestující veřejnost ve spolupráci resp. prostřednictvím dotčených měst a
 obcí (např. formou prodeje, převodu či pronájmu nevyužívaných drážních 
budov či jejich částí dotčeným městům a obcím).
	8. Přestupní terminály
	Obě strany budou podporovat vznik a rozvoj přestupních terminálů 
veřejné osobní dopravy včetně odstavných parkovišť (P+R, B+R, P+B) a 
budou aktivně spolupracovat při jejich přípravě i následné realizaci. 
Stejně tak budou obě strany podporovat aktivity měst, obcí i dalších 
subjektů směřující k rozvoji veřejné dopravy v regionu a účelnému 
využití dopravní infrastruktury, navazujících budov a pozemků. V 
současné době se jedná o rozpracované záměry výstavby terminálů Milevsko
 a Lipno nad Vltavou.
	9. Železniční zastávky
	Možnosti výstavby, přemístění či rušení zastávek v Jihočeském kraji 
budou předmětem dohody mezi oběma stranami a dotčenými obcemi.
	10. Majetek ve správě SŽDC
	SŽDC bude při nakládání s majetkem zásadního významu postupovat tak, 
aby byly respektovány oprávněné zájmy kraje, měst a obcí v regionu a 
jejich rozvojové záměry.
	11. Územní plánování
	Jihočeský kraj promítne připravované investiční akce na železniční 
infrastruktuře v regionu na základě požadavků SŽDC do aktualizace Zásad 
územního rozvoje, tak aby byla zajištěna územní ochrana těchto 
rozvojových záměrů. Současně bude napomáhat při řešení problematiky 
posuzování vlivu připravovaných staveb na životní prostředí.
	12. Dopravní obslužnost
	Jihočeský kraj zajistí v souladu s Plánem dopravní obsluhy území takový
 rozsah objednávky regionální dopravy na jednotlivých tratích, aby byly 
naplněny plánované provozní parametry a rozsah dopravy, které byly 
deklarovány při přípravě a schvalování jednotlivých investičních akcí. 
13. Tratě, kde není objednávána regionální doprava Obě strany budou 
spolupracovat při hledání úspor prostředků na provozování dráhy s 
případným využitím možnosti zklidnění trati č. 193 Dívčice – Netolice 
resp. úseku trati č. 192 Temelín – Týn nad Vltavou.






