To jsou, mimo jiné, hlavní cíle Memoranda o spolupráci při rozvoji dopravní infrastruktury a zajištění provozu na železnici v Jihočeském kraji. Svými podpisy jej ve čtvrtek 1. listopadu stvrdili hejtmanka Ivana Stráská a generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Svoboda. Jeho důležitou součástí je pak i vzájemná součinnost při přípravě žádostí o finanční podporu na plánované projekty.
„Memorandum definuje priority obou stran na jihu Čech. Z našeho pohledu se jedná o zásadní dokument, který nám pomůže tlačit na investice, které se v našem regionu budou dělat. A zároveň tím SŽDC říkáme, co vnímáme jako potřebné,“ řekla Stráská.
Radní Švec: Kvalita železniční infrastruktury = kvalitní a rychlé cestování vlakem
Obdobně to vidí i Svoboda. „Seřadili jsme si tu určité priority, jak to vidí místní občané i samosprávy. Pro nás je pak snadnější, na co se tu máme zaměřit například z pohledu dopravní obslužnosti, což je velice významné,“ sdělil generální ředitel s tím, že na jih Čech je například už bezpodmínečně nutné konečně přivést důstojný železniční koridor Praha – České Budějovice odpovídající 21. století s důstojným napojením na rakouskou stranu,“ dodal.
Podle krajského radního pro dopravu Jiřího Švece patří mezi hlavní výhody podpisu memoranda skutečnost, že se stát, tady SŽDC, zabývá potřebami a požadavky Jihočechů v tom smyslu, že investice do tratí v regionu hodlá udělat. „Což je pro občany výborná zpráva, protože kvalita železniční infrastruktury má přímý dopad na to, jak kvalitně a rychle mohou vlakem cestovat,“ uzavřel radní.
Znění memoranda mezi JčK a SŽDC
1. Všeobecně
- Prosazování širší integrace Jihočeského kraje do systému dálkové železniční dopravy při jednáních na evropské i republikové úrovni.
- Spolupráce a společná koordinace postupu obou stran při realizaci výstupů znalostní platformy Mobilita, dostupnost a doprava Evropského regionu Dunaj – Vltava (ERDV).
- Součinnost při přípravě žádostí o finanční podporu rozvoje a obnovy železniční infrastruktury na území Jihočeského kraje ze strukturálních fondů EU a prostředků Evropské územní spolupráce v rámci programových období 2014 – 2020 a 2021 – 2027.
- Spolupráce při řešení problémů souvisejících s dokončením výstavby zbývajících úseků IV. tranzitního železničního koridoru ČR na území Jihočeského kraje.
2. Investiční akce většího rozsahu
Spolupráce zúčastněných stran při přípravě a realizaci investičních akcí na železniční infrastruktuře v Jihočeském kraji:
- Optimalizace a elektrizace trati České Velenice – Veselí nad Lužnicí
- Modernizace trati České Budějovice – Plzeň včetně elektrizace úseku Písek – Písek město
- Optimalizace trati Veselí nad Lužnicí – Jihlava s preferencí modernizace a přestavby ŽST Jindřichův Hradec a zvýšením traťové rychlosti v úseku Veselí nad Lužnicí – Jindřichův Hradec
- Revitalizace trati Kostelec u Jihlavy – Slavonice
- Rekonstrukce resp. výstavba mostu přes Vltavu u Červené nad Vltavou na trati č. 201 Tábor – Písek
Jihočeský kraj dále podporuje a navrhuje přípravu a realizaci těchto staveb a infrastrukturních opatření:
- Rekonstrukce ŽST Rybník s cílem odstranit úrovňový přístup na nástupiště a zajistit bezpečný přestup mezi spoji na tratích č. 195 a 196.
- Zvýšení rychlosti na tratích Tábor – Písek a Číčenice – Prachatice s cílem dosáhnout odpovídajícího zkrácení cestovních dob a stabilizace provozních konceptů na těchto tratích v souladu s výhledovými modely dopravní obsluhy.
- Posouzení možnosti vybudování bezúvraťového napojení z tratě č. 197 do tratě č. 190 ve směru Vodňany – České Budějovice, včetně elektrizace úseku Vodňany – Číčenice, s cílem umožnit provoz příměstské linky Borovany – České Budějovice – Vodňany.
3. Železniční uzel České Budějovice
Obě zúčastněné strany budou aktivně spolupracovat na přípravě a zadání i
následném zpracování studie, jejíž náplní bude stanovení cílové podoby
železničního uzlu České Budějovice s ohledem na potřeby SŽDC, dopravců,
Jihočeského kraje a města České Budějovice a nutnost vzájemné koordinace
investic všech dotčených subjektů v této lokalitě.
Součástí studie bude rovněž řešení otázky využití prostor dopravny
Nemanice II jako terminálu kombinované dopravy, popř. jako regionálního
logistického centra, včetně návrhu řešení nového silničního napojení
tohoto areálu.
V rámci této studie bude řešena rovněž možnost využití trasy dle
vyhledávací studie trati Horní Dvořiště – České Budějovice zanesené do
ZÚR Jihočeského kraje pro nové napojení tratě od Horního Dvořiště do
uzlu České Budějovice cca v úseku Kamenný Újezd – České Budějovice.
4. Výhledové investice
V souvislosti s předpokládaným dokončením IV. tranzitního železničního
koridoru v úseku Praha – České Budějovice bude řešena otázka pokračování
projektové přípravy modernizace zbývající části tohoto koridoru až na
hranice s Rakouskem, včetně spolupráce s rakouskou stranou ve věci
modernizace navazujícího úseku tratě státní hranice CZ/AT – Linz.
5. Železniční přejezdy
SŽDC přednostně zajistí zvýšení zabezpečení železničních přejezdů na
silnicích I. třídy. Obě strany považují za vhodné realizovat akce na
železničních přejezdech silnic II. a III. třídy jako společné investice,
při kterých bude každá strana finančně hradit objekty ve svém
vlastnictví.
Obě zúčastněné strany budou aktivně spolupracovat na snížení počtu
železničních přejezdů s cílem zvýšit bezpečnost železničního provozu a
provozu na pozemních komunikacích.
6. Nádraží
SŽDC bude informovat Jihočeský kraj o aktuálním stavu přípravy a
realizace obnovy nádražních budov. Hlavní prioritou je rekonstrukce
nádraží v Českých Budějovicích. Rekonstrukci výpravních budov bude SŽDC
koordinovat s připravovanými a plánovanými záměry Jihočeského kraje a
dotčených obcí na vybudování terminálů veřejné dopravy v prostoru
železničních stanic.
S ohledem na kapacitní možnosti výpravních budov v jednotlivých
železničních stanicích bude řešena otázka jejich využití jako zázemí
terminálů hromadné dopravy (čekárny, informační centra, pokladny, WC
atd.), popř. k jiným účelům pro potřeby dotčených měst a obcí.
7. Zařízení služeb
SŽDC zajistí v rámci svých provozních, technických a finančních
možností odpovídající zázemí pro cestující v jednotlivých železničních
stanicích a zastávkách dle požadavků Jihočeského kraje na zařízení
služeb (čekárny resp. přístřešky, WC, umístění pokladen a dalších služeb
pro cestující veřejnost).
V návaznosti na postupnou modernizaci zabezpečovacího zařízení,
rozšiřování dálkového řízení provozu na jednotlivých tratích a s tím
spojených negativ v podobě snižování kvality zázemí pro cestující
veřejnost v rostoucím počtu neobsazených stanic a zastávek (uzavřené
čekárny, WC atd.) bude SŽDC aktivně spolupracovat s Jihočeským krajem a
dotčenými městy a obcemi s cílem zajistit odpovídající zázemí pro
cestující veřejnost ve spolupráci resp. prostřednictvím dotčených měst a
obcí (např. formou prodeje, převodu či pronájmu nevyužívaných drážních
budov či jejich částí dotčeným městům a obcím).
8. Přestupní terminály
Obě strany budou podporovat vznik a rozvoj přestupních terminálů
veřejné osobní dopravy včetně odstavných parkovišť (P+R, B+R, P+B) a
budou aktivně spolupracovat při jejich přípravě i následné realizaci.
Stejně tak budou obě strany podporovat aktivity měst, obcí i dalších
subjektů směřující k rozvoji veřejné dopravy v regionu a účelnému
využití dopravní infrastruktury, navazujících budov a pozemků. V
současné době se jedná o rozpracované záměry výstavby terminálů Milevsko
a Lipno nad Vltavou.
9. Železniční zastávky
Možnosti výstavby, přemístění či rušení zastávek v Jihočeském kraji
budou předmětem dohody mezi oběma stranami a dotčenými obcemi.
10. Majetek ve správě SŽDC
SŽDC bude při nakládání s majetkem zásadního významu postupovat tak,
aby byly respektovány oprávněné zájmy kraje, měst a obcí v regionu a
jejich rozvojové záměry.
11. Územní plánování
Jihočeský kraj promítne připravované investiční akce na železniční
infrastruktuře v regionu na základě požadavků SŽDC do aktualizace Zásad
územního rozvoje, tak aby byla zajištěna územní ochrana těchto
rozvojových záměrů. Současně bude napomáhat při řešení problematiky
posuzování vlivu připravovaných staveb na životní prostředí.
12. Dopravní obslužnost
Jihočeský kraj zajistí v souladu s Plánem dopravní obsluhy území takový
rozsah objednávky regionální dopravy na jednotlivých tratích, aby byly
naplněny plánované provozní parametry a rozsah dopravy, které byly
deklarovány při přípravě a schvalování jednotlivých investičních akcí.
13. Tratě, kde není objednávána regionální doprava Obě strany budou
spolupracovat při hledání úspor prostředků na provozování dráhy s
případným využitím možnosti zklidnění trati č. 193 Dívčice – Netolice
resp. úseku trati č. 192 Temelín – Týn nad Vltavou.