(Centrum sociální a ošetřovatelské pomoci Praha 5)
MČ Praha 5 v prosinci 2016 zřídila službu Taxík Maxík. Ta seniory, zdravotně a tělesně postižené společně s jejich doprovodem rozveze kamkoliv po Praze pouze za 60 Kč. Vozidlo ale není pro každého seniora, je pouze pro klienty CSOP. V pondělí 12. prosince převzali zástupci městské části Praha 5 od výkonné ředitelky Nadace Charty 77 a Konta Bariéry Boženy Jirků klíčky od nového vozu. Projekt určitě smysluplný a záslužný, ale vede ke kontroverzním otázkám.
Proč auto na taxík muselo být pořízeno z prostředků Nadace Charty 77 a Konta Bariéry Boženy Jirků a nikoli z rozpočtu CSOP?
V roce 2013 pro novou řiditelku p. Volechovou nebyl problém pořídit nový osobní vůz Oktavia Elegant za 580 000,- Kč z rozpočtu CSOP, a to měla plat vyšší než starosta. V té době byl radním pro sociální oblast JUDr. Petr Lachnit jako je dnes.
Proč tato služba není dostupná i pro ostatní seniory bydlící na území MČ Praha 5, ale jen pro ty, kteří mají na služby poskytované CSOP?
Tato služba je pouze pro klienty CSOP. To znamená pro 650 z 18 300 seniorů, kteří jsou obyvateli MČ Praha 5. Navíc je CSOP dotováno 30 miliony korun ročně z rozpočtu radnice MČ Praha 5 a to především na sociální služby pro seniory. Ostatní projekty sociální pomoci jsou rušeny. Současně je nutné říct, že si velmi vážím práce pečovatelek, řidičů, sester a dalších, kteří za nízké platy pracují v sociálních službách.
Z jakého důvodu byly zvýšeny ceny obědů a jejich rozvozu řidiči CSOP?
Cena obědů byla zvýšena z 44 Kč na 48 Kč a rozvoz z 15 Kč na 25 Kč. To znamená že jeden dovezený oběd klientům CSOP, především důchodcům se zdražil celkem o 14 Kč, tj. o 24 %.
V roce 2015 byl proveden audit hospodaření CSOP Praha 5 (Centrum sociální a ošetřovatelské pomoci PRAHA 5, p.o.) za posledních deset let. V auditu bylo zjištěno, že se ročně ztrácelo v CSOP cca 7 milionů Korun. Audit provedla renomovaná firma AQE ADVISORS, a.s.
Cituji ze závěrů: Za posledních 10 let dokrýval zřizovatel MČ Praha 5 v rozmezí 150 000 000,- Kč - 180 000 000,-Kč z vlastních finančních prostředků na chod této organizace. Z toho je dle našeho názoru a propočtů u jednotlivých služeb cca 40 % vynaloženo neefektivně (za předpokladu lepšího plánování mohlo dojít ke zvýšeným příjmům, nebo úsporám). Tedy celkově neefektivně vynaložené prostředky se mohly pohybovat v rozmezí 60 000 000,- Kč - 72 000 000,- Kč.
Se staronovou ředitelkou nedošlo ke změnám vedoucím k nápravě.
Mgr. Jan Smetana, Facebook: www.facebook.com/smetanaj