Mgr. Jana Mračková Vildumetzová

  • ANO 2011
  • Sokolov
  • senátorka
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,37. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

26.10.2022 19:58:00

Je konec října a nikdo nic neví

Je konec října a nikdo nic neví

Projev na 41. schůzi Poslanecké sněmovny 26. října 2022 k návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2023.

Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové, já bych se ráda vyjádřila k návrhu státního rozpočtu na rok 2023, a to především z pohledu Ministerstva vnitra.

Poslouchala jsem bedlivě pana ministra vnitra Víta Rakušana. V tuto chvíli tady není, možná nás sleduje v nějaké kanceláři, protože říkal, že nám určitě zodpoví dotazy, které se Ministerstva vnitra dotýkají.

My samozřejmě v současné chvíli jsme obdrželi kostru toho rozpočtu a tak zvané kapitoly 314, kde tedy vidíme, že oproti roku 2022 dochází k navýšení zhruba o 4 miliardy korun. A my se určitě budeme ptát na konkrétní věci na bezpečnostním výboru, kde předpokládáme, že bude spoustu těch věcí více rozklíčovaných. Protože tak, jak jsme dostali informaci, tak ještě některé ty kapitolní sešity, které se právě třeba dotýkají Ministerstva vnitra, tak ty teprv nám budou doručeny. A tam je nutné všechny ty věci dopodrobna nějakým způsobem nastudovat a zeptat se na ně.

Ale musím říct, že když se na to podíváme v tuto chvíli optikou inflace, pokud se na to podíváme optikou, že od 1. 9. se navýšilo hasičům a policistům, kteří jsou tak zvanými těmi občanskými zaměstnanci, to znamená těmi, kteří nejsou v uniformě. Tak, když se do toho rozpočtu podíváme, tak nám v tuto chvíli v žádném případě nepřipadá, že by ty finanční prostředky tam byly obsaženy a že by jich byl v rámci toho desetiprocentního navýšení dostatek. Ale třeba nás na bezpečnostním výboru, nám to rozklíčují a řeknou, že tam opravdu ty dané prostředky jsou.

Velmi mě překvapilo, že dnes, když tady pan ministr vnitra vystupoval, tak říkal, že policisté a hasiči dostali odměny. No já nevím, já se neustále s nimi bavím a zpětnou vazbu mám takovou, jestli tedy sto milionů na odměny policistům a hasičům je dostatečné. A pořád to tady opakuji, všichni víme, kolik máme policistů a hasičů, tak když si to vydělím tou částkou, tak na jednoho policistu a hasiče mi to vychází 2 600 korun. To si tedy v žádném případě nemyslím, že je adekvátní odměna za to, co odvádějí v rámci krizových situací, ať už je to covid, ať už je to uprchlická krize, ať je to Hřensko, ať je to teď nelegální migrace a tak dále.

Zároveň, a mě překvapilo, že pan ministr tady hovořil o základních registrech a řekl, že je nutné do těchto registrů investovat velké finanční prostředky, protože je to z těch let minulých zanedbané. A s tímto bych se chtěla zeptat na Digitální informační agenturu, která má být zřízena od 1. ledna roku 2023 a tato agentura má samozřejmě, má na ni přejít i ta správa základních registrů. Tak kdo to bude investovat? Bude to investovat ta nová agentura anebo to bude investovat Ministerstvo vnitra?

Moje otázka zní: Kde jsou tedy finanční prostředky na zřízení Digitální informační agentury? Kde jsou? Jsou dnes v kapitole Ministerstva vnitra nebo jsou někde jinde?

Druhá otázka. Pan ministr vnitra tady řekl, že dojde ke snížení stavu úředníků o dvě stě míst. Myslel tím ty úředníky, kteří přejdou do Digitální informační agentury, kterých má být sto devadesát? A nových sto dvacet pět má být ještě dalších? To znamená, že Digitální informační agentura má mít tři sta patnáct lidí? Myslel tím to, že dodneška zaměstnanci na Ministerstvu vnitra, kteří mají do této Digitální informační agentury přejít, tak do dnešní chvíle nic neví, neustále se obrací jak na ministra vnitra, tak ministra pro místní rozvoj, že nikdo to neprojednal s odborovou organizací, že ti lidé doteď neví, jestli dojde k té transformaci, jestli to tedy bude od 1. ledna, koho se to bude týkat? Pouze samozřejmě víme, že by to měl být odbor hlavního architekta, odbor eGovernmentu, odbor eGovernmentu cloudu a Správa základních registrů.

Tak já se ptám, že když tady tedy vystupujeme, že budeme dávat finanční prostředky a že to je strašně důležité, ano, Správa základních registrů je jedna z nejdůležitějších technologií v rámci veřejné správy a my to předáme a vytvoříme si agenturu? Proč to nemůže být na Ministerstvu vnitra, proč to nemůže řídit ministr vnitra? Může mi to někdo vysvětlit? A mohu se zeptat, máme jistotu, že ti lidé přejdou do té Digitální informační agentury? My máme tolik IT specialistů?

Všichni víme, kdo pracujeme na městech, obcích a krajích, že ti lidé nejsou. A je velmi těžko, velmi těžké je sehnat a zaplatit. A my teď riskujeme to, že to, co funguje na Ministerstvu vnitra, tak já vůbec i jakoby nechápu ten pohled. Protože kdybych byla v roli ministryně vnitra, v uvozovkách, tak bych bojovala za to, aby to zůstalo na mém resortu. Nikdy bych neudělala to, aby to přecházelo na zřízení i kompetenčně. Pokud bude digitální informační agentura, tak kdo ji bude zastupovat, kdo ji bude zastupovat i v rámci vlády a v rámci všech věcí? A já vždycky říkám a zastávám názor, že všechny ty věci je vždycky nejlepší, když jsou na ministerstvech. Jako když jsem řídila kraj, tak ne, aby se něco dávalo do nějakých organizací, protože nejlepší kontrola, nejlepší dohled je, když je to pod tím krajem anebo pod tím ministerstvem. O tom jsem stoprocentně přesvědčená. Takže nevím, jestli těch dvě stě míst se tedy dotýká těch lidí, kteří mají tedy přejít právě do té Digitální informační agentury.

A překvapuje mě, že je dneska konec října, prakticky za dva měsíce by to mělo být a nikdo nic neví. Já si myslím, že ta nejistota těch lidí na Ministerstvu vnitra a nejednat s odborovou organizací při Ministerstvu vnitra, nejednat s těmi lidmi nebo respektive nějaká jednání tam asi okrajově probíhala - já jsem si četla všechny ty odpovědi od pana ministra pro místní rozvoj, ale v žádném případě mě nepřesvědčily a nepřesvědčily ani předsedu té odborové organizace. Protože napsali další dopis, kde neustále říkají své obavy, že tento krok je velmi špatný, je neuvážený, neprodiskutovaný a může mít opravdu právě na digitalizaci veřejné správy velký dopad.

Teď samozřejmě přicházejí dopisy kvůli datovým schránkám. Určitě jste dneska jako poslanci zaregistrovali, že už se teď zvedá velká vlna nevole i z toho podnikatelského sektoru, kde tedy je povinnost od 1. ledna, že podnikatelé budou muset mít nebo respektive právnické osoby budou muset mít povinnost si zřídit datovou schránku. Pan ministr přijde tady nebo respektive jak tady schvalujeme právě v tom legislativním procesu to zřízení té nové digitální informační agentury, tak právě přijde s tím pozměňovacím návrhem, aby se to netýkalo fyzických osob. A i tady bych se chtěla zeptat, protože s tím samozřejmě souvisí, protože dneska si každý má možnost zřídit datovou schránku, nemůže vám to být upřeno, ale když tedy dojde k té povinnosti, tak je jasné, že i to bude mít určitě nějaké zvýšené dopady v rámci resortu vnitra, nemluvě o tom, že to bude mít i dopady na Českou poštu. Protože je jasné, že pokud všichni podnikatelé budou mít datové schránky, tak už bude probíhat komunikace jenom prostřednictvím datových schránek.

Já neříkám, že to je špatně. Určitě je to dobře. Já si pamatuju, když se tady schvaloval eRecept, jaká vůči němu byla obrovská nevole a byl tady tlak na to to v tu chvíli neschválit. A také si pamatuju, jak jsme tady s ministrem zdravotnictví panem Adamem se nakonec dohodli, že tam dáme dva roky přechodné ustanovení. To znamená, že si to všichni museli do dvou let zřídit. Takto bych já asi postupovala i popřípadě u těch datových schránek i v té době, v které dneska jsme, abychom nepřenášeli další ty povinnosti. A všichni jsme dneska rádi, že eRecept máme a vůbec si to ani nedokážeme představit, aby už nebyl, i v době covidové a tak dále.

Takže myslím si, že ten krok a ta cesta je správná, ale určitě bych možná v tuto chvíli jakoby i uvažovala o nějakém popřípadě ustanovení a nějaké době, kdy tu povinnost ještě zavést.

Další věcí ohledně rozpočtu Ministerstva vnitra máme obavu opravdu o to, že to desetiprocentní navýšení tam není obsaženo v plné výši, jak u policistů, to znamená příslušníků, tak i u občanských zaměstnanců. To samé u hasičů. Vidíme zatím v návrhu rozpočtu, že ohledně investic by tam mělo být více finančních prostředků, ale zase máme obavu z toho, že tam nebude dost finančních prostředků na provoz. Ale znovu říkám, že toto jsou všechno věci, které budeme detailně klást otázky na bezpečnostním výboru, co musím opravdu říct, že pan ministr vnitra a v tom ho musím pochválit, chodí na bezpečnostní výbor. Vím, že v minulosti ne všichni ministři určitě chodili na ty výbory, to znamená, že je tam přítomen a reaguje na ty dotazy a snaží se nějakým způsobem nám ty odpovědi dát.

A poslední, co bych chtěla říci, a to by se tedy dotýkalo především v tuto chvíli ne resortu vnitra, ale ještě bych tady chtěla se zmínit v rámci Karlovarského kraje a ohledně toho projektu Gigafactory, který má být v Plzeňském kraji. Dneska, když tady vystupoval pan ministr financí, tak řekl, že řada finančních prostředků jde do strukturálně postižených krajů, Ústecký, Moravskoslezský a Karlovarský. Ale já, všichni ví, že tyto kraje potřebují nejvíc pomoci, ale při první příležitosti na to všichni ministři, protože žádný z Karlovarského kraje není, na to všichni zapomenou. A když se tedy podíváme teď na Just Transition Fund ohledně transformace regionu, tak Karlovarský kraj dostal z toho koláče 6,2 miliardy. A na Gigafactory do Plzeňského kraje a Plzeňský kraj je na tom úplně jinak než Karlovarský a mohli bychom se bavit i co se týče zaměstnanců a tak dále, jaké má HDP, tak on dostane v rámci Gigafactory státní dotaci devět miliard. Devět miliard!

A já, když na to dneska pohlížím a vidím to, tak Gigafactory bude v Plzeňském kraji, v Ústeckém kraji, Moravskoslezském kraji a Karlovarský kraj, který má pozemky, má všechno připravené a je na tom tak, jak na tom je a potřebuje nejvíc pomoci, tak zase tam žádnou takovou investiční pobídku mít nebude. Já prostě zastávám názor, že pokud přijde investor do České republiky, tak by v první řadě měl být směřován do těch strukturálně postižených krajů a tam by primárně měly směřovat i ty státní investice a státní podpory. Děkuji vám za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama