Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové.
Já bych možná ještě přičinil dvě poznámky v reakci na diskuzi, která tady proběhla. Ta první se týká samotného zavedení státní služby. Nikdo si nemohl myslet, že v okamžiku, kdy se státní služba zavede, že poběží plně, profesionálně, kvalifikovaně. To je dlouhodobý proces respektování nějakých pravidel po desítky let, než se vybuduje kvalifikovaná nezávislá odpolitizovaná státní služba. První vláda, která měla odvahu státní službu doopravdy zavést, pustit ten zákon do účinnosti, získala přirozeně výhodu tím, že získala vliv na obsazení, na poslední politické obsazení pozic ve státní službě.
Problém je v tom, když každá další vláda, respektive každý další ministr chce mít znovu tuto možnost. A mění se ta pravidla i u služebního zákona, tak, aby tady ta možnost byla. Ta služba se doopravdy vybuduje jen mnohaletou praxí, kdy se pozice budou postupně obsazovat kvalifikovanými lidmi. A neustálé změny pravidel tomu nijak nepomohou, spíše naopak.
Druhá poznámka se týká toho, že kvalifikovaná státní služba tady nebude také nikdy, pokud nebude dobře zaplacena. A dávno před tím, než si podnikatelé začali stěžovat na to, že nemohou sehnat lidi, tak tento problém už byl ve státní správě. Protože pokud nabízíte právníkovi, po kterém chcete ještě pár let zkušeností, na služebním místě něco málo přes dvacet tisíc, tak se vám třeba pětkrát po sobě do výběrového řízení nikdo ani nepřihlásí. Čili platy, rozumné ohodnocení státních úředníků, je samozřejmě také klíčové.
A pak poslední poznámka k tomu, co tady v debatě probíhalo. Tady zní, že ministr by si měl své náměstky vybírat. Že by to měli být lidé, kterým důvěřuje, s kterými umí spolupracovat. A tady se bohužel dostáváme k jednomu krvavému kompromisu, který byl při projednávání zákona učiněn. Protože před zavedením státní služby jsme měli náměstky, přirozeně všechny politické, a pak jsme měli tu zpolitizovanou státní službu, kde v čele sekcí byli ředitelé sekcí.
Novela služebního zákona, která umožnila jeho účinnost, přejmenovala ředitele sekcí na náměstky pro řízení sekce. A tím pádem jsme tady získali obrovské množství nových náměstků, což původně žádní náměstci nebyli. A ředitelé sekcí, nyní náměstci pro řízení sekcí, jsou přirozeně součástí státní služby, pro které mají garance nezávislosti a odpolitizovanosti státní služby plně platit. Ty si ministr nemá volně měnit a volně vybírat. Ten si může volně vybírat a měnit politické náměstky. To je zcela v pořádku.
Jen proto, abychom si uvědomovali, proč se tady najednou bavíme o nějakých různých typech náměstků. To nejsou žádní náměstci, jsou to původně ředitelé sekcí, kteří jsou součástí státní služby. Děkuji.