Mgr. Jiří Veselý

Místostarosta Otrokovice
  • ANO 2011
  • Otrokovice
  • místostarosta
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,46. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

23.10.2013 12:04:24

Lze efektivně řídit stát ve prospěch občanů? Ano, lze

Lze efektivně řídit stát ve prospěch občanů? Ano, lze

Návrh řešení jak řídit efektivněji stát směrem k občanům.

První co musím uvést, je zklamání z článků, které vychází teď před volbami, kde pouze čtu kdo, co zavinil, kdo za co může. Čekal bych články kde bude předloženo řešení určitých problémů, které trápí náš stát. A že jich není málo. Bohužel, tohle je obraz současné politické scény. Snad se to brzy změní. Rozhodně je lepší když někdo předloží řešení a je třeba i zkritizováno jako nevhodné, než obyčejné konstatování, co se vše se musí zlepšit. Nezapomínejme, že i cesta může být cíl. Takových politiků si lze vážit, co navrhnou řešení i když zrovna nebude realizováno.

To, že je nutné řídit stát efektivně ku prospěchu občanů, ví všichni, neobjevil jsem Ameriku. Ale lze to vůbec, je to realizovatelné?

Já tvrdím, že ano. Ptáte se jak? Jedním z řešení může být snížení pravomocí vybraných ministerstev kde to lze z pohledu výkonu a přenést je na kraje. Kraje mají své volené vedení a zastupitele, kteří přeci jen znají lépe problémy svého kraje, než ministerstvo v Praze. Navíc tím dojde ke zvýšení odpovědnosti krajského vedení, což povede ke zlepšení směrem k voličům v kraji. Budou-li chtít být zvoleni příště, budou jednoznačně pracovat ve prospěch občanů svých krajů.

Dobře, může to být tedy řešení. Ale u kterých ministerstev lze snížit pravomoci a přenést je na kraj?

Nejdříve zmíním, že kraje již určitým způsobem spravují oblasti dopravy, zdravotnictví, středního školství a sociální oblast.

Příkladem je ministerstvo dopravy, kde lze ponechat tvorbu zákona o pozemních komunikací, rychlostní limity, stanovení priorit výstavby dálnic a rychlostních komunikací, ale ostatní pravomoci lze řešit v rámci kraje.

Jiným příkladem může být ministerstvo životního prostředí. Velmi mě fascinuje, že v Praze řeší problémy ovzduší pro celou ČR, ovzduší v našem státě není homogenní z pohledu škodlivin. Rozhodně by bylo lepší pro Moravskoslezský kraj, kdyby mohl určité oblasti životního prostředí si řídit sám, na svoji odpovědnost. Proč v Praze řeší ovzduší Ostravy, když tam vlastně ani nežijí? Nedýchají jejich vzduch. V MSK mají své zvolené krajské vedení, ať oni rozhodnou jak nastavit limity pro škodliviny v ovzduší, oni si musí zvážit zda pak nedojde k útlumu průmyslové výroby, když je nastaví přísněji než je v jiných krajích. Ať mají možnost určité finanční kompenzace průmyslovým firmám, které budou investovat do lepší technologie filtrace vypouštěných znečišťujících látek.

Dalším velmi dobrým příkladem je ministerstvo zemědělství. Ministerstvu mohou zůstat pravomoci jako je spolupráce s EU v oblasti zemědělství, včetně jednotné dotační politiky pro celou ČR. Ale v krajích by řízení oblasti zemědělství mělo být. Jihomoravský kraj, který je známý zemědělskou a vinařskou produkcí, nemůže zásadně ovlivňovat tuto oblast, nejlépe to je vidět na vinařství řešené v Praze, které je avšak doménou Jihomoravského kraje.

A ještě jedna myšlenka k polemice, lze si představit, že ministerstvo zemědělství bude sídlit v Brně, což mi přijde logické vzhledem k zemědělství v JMK. A že ministr bude muset jezdit na zasedání vlády do Prahy? Vláda nezasedá každý den a ministr může využívat služeb Českých drah. Nejedná se o obrovské náklady navíc na dopravu. Z druhého pohledu, budovy v Brně jsou levnější i náklady na provoz než v Praze.

To jsou jen malé příklady jak lze zefektivnit řízení státu. De facto se jedná o určitý stupeň decentralizace řízení státu směrem blíž k občanům. Rozhodně se mi to jako osobě žijící ve Zlínském kraji líbí víc, že volené krajské vedení a zastupitelé budou mít větší možnost jak ovlivňovat život ve Zlínském kraji. I my tu máme zemědělství, vinařskou podoblast Slovácko, znečištěné ovzduší, problémy s dopravní obslužností atd.

Netvrdím, že tento článek je nutně tím jediným a správným řešením jak efektivně řídit stát směrem k občanům, ale je to určitý návrh jak to lze řešit, tak aby se řízení státu více přiblížilo občanům.

Pracuji víc jak 12 let ve veřejném sektoru a tak velmi dobře znám problémy státu, krajské problémy, problémy měst a obcí a už je opravdu čas začít hledat řešení efektivního řízení státu.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama