„Již poněkolikáté jsem na internetové diskuzi v Deníku dočetl, že kraj doslova plundruje veřejnou dopravu a tím jde proti zájmům občanů, kteří ji využívají při cestách do zaměstnání, škol či k lékaři. Výsledkem toho má být skutečnost, že počet přepravených osob klesl na poslední příčku v republice. To je, samozřejmě, holý nesmysl. V počtu přepravených osob ve veřejné dopravě jsme na osmém místě ze 14 krajů, přičemž je nutno přihlédnout ke skutečnosti, že jižní Čechy mají vzhledem ke své rozloze a řídkému osídlení pohraničních oblastí nejnižší hustotu zalidnění ze všech regionů,“ zdůraznil Zimola.
Osobní doprava po železnici je pět krát dražší
Pokud jde o zrušené železniční spoje, jedná se podle Zimoly o vlaky, které využívá jen minimální počet cestujících. Což značně prodražuje náklady vynaložené na dopravní obslužnost. „V součtu se státními prostředky vynakládá kraj ročně na dopravní obslužnost více než miliardu korun. A opravdu nemáme prostředky na dotování nevyužívaných vlaků, jejichž provoz vyjde oproti autobusové přepravě na jeden kilometr až pět krát dráž,“ vysvětlil.
Cestující mají na autobusové zastávky blíž
Zimola zároveň připomněl, že dopravní obslužnost obcí se kvůli výše uvedeným opatřením nezhoršila, ale právě naopak. „Autobusové zastávky jsou obvykle v centrech obcí, zatímco železniční stanice jsou na jejich okrajích v docházkové vzdálenosti jednoho až tří kilometrů,“ upřesnil.
Dalším krokem kraje vedoucím ke zkvalitnění dopravy pro cestující na jihu Čech je pak její případná integrace. „Pilotní projekt integrovaného dopravního systému jsme letos odstartovali společně s městem Jindřichův Hradec. Po vyhodnocení výsledků zvážíme jeho zavedení na celokrajské úrovni,“ uzavřel Zimola.