"Dostavba dálnice D3 je pro všechny Jihočechy klíčová věc. Dnes jsme
udělali zásadní krok k tomu, abychom vyřešili administrativní spory a z
kanceláří se přesunuli do terénu a začali opravdu stavět," uvedl po
jednání Zimola.
Předmětem sporu, konkrétně mezi logistickým centrem a Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) je část pozemku HVN Logistic zasahující do ochranného pásma budoucí dálnice, kvůli čemuž společnosti hrozilo vyvlastnění. Ta zase naopak argumentovala tím, že kvůli dálnici a ztrátě tohoto pozemku přijde o příjezdovou cestu a tudíž o dopravní propojení s okolím.
„Pan Hřebík mi sdělil, že nechtějí bránit stavbě dálnice a jsou připraveni tu část svého areálu, která dnes zasahuje do ochranného pásma budoucí dálnice za normálních podmínek odprodat státu. Zároveň si uvědomuje, že těžko mohou areál společnosti napojit na dálnici. A jsou připraveni s ŘSD jednat na jiné možnosti, jak si příjezdovou cestu zajistit,“ sdělil Zimola.
Hřebík si plně uvědomuje, jaký má dálnice D3 pro rozvoj kraje význam. „Její výstavba ale zároveň může fatálním způsobem zasáhnout naše podnikání, což dosud nikoho ze státní správy nezajímalo,“ řekl. „Jsme ale přesvědčeni, že oboustranně přijatelné řešení je možné najít, pokud existuje společně projevená dobrá vůle. Děkujeme panu hejtmanovi za vstřícný přístup, je to první politik, který s námi o řešení problému věcně jednal. Jediné, co chceme, je, aby výstavbou dálnice nebylo zlikvidováno naše podnikání,“ dodal.
Dopravní propojení s okolím by společnosti HVN po dostavbě dálnice měla zajistit přípojka k čtyřproudé silnici vedoucí z Českých Budějovic směrem na Lišov. „Nejednalo by se o žádné přemostění ani podjezd. To znamená, že by se auta mohla napojit pouze do pravého jízdního pruhu ve směru od Budějovic. Z opačného směru by se pak otáčela na sjezdu na mimoúrovňové křižovatce s odbočkami na Hůry, Úsilné a Libníč. Souhlasit by s tím musel samozřejmě vlastník této komunikace, tedy stát, respektive ŘSD i dopravní policie. A následně i krajský úřad, který by povolení k tomuto napojení vydával,“ upřesnil Zimola s tím, že věří ve vzájemnou shodu.
Otázkou zůstává, kdo bude celou tuto investici hradit. Hejtmanovi připadá logické, že by to měl být sát, respektive ŘSD. „Vyvlastnění celého areálu by vyšlo na zhruba 70 milionů. Zatímco stavba přípojky by stála řádově jednotky milionů korun. ŘSD by měla být na tu levnější variantu v rámci vyvolaných investic souvisejících se stavbou D3 připravena,“ míní Zimola.
Jasněji by
v celé situaci mohlo být 19. března 2014, kdy zástupci kraje, HVN
Logistic, ŘSD a policie zasednou kvůli této záležitosti společně
k jednacímu stolu.