I ulehčení situace obyvatel, kterým nákladní auta ztěžují život. To byla témata jednání mezi hejtmanem Jiřím Zimolou, ministrem průmyslu a obchodu Janem Mládkem a zástupci státního podniku DIAMO na téma řešení sanace odkališť, která vznikla na základě úpravy uranové rudy v oblasti Mydlovar na Českobudějovicku. Schůzky, která se uskutečnila v pátek 15. srpna 2014 v Mydlovarech, se navíc zúčastnili i starostové z okolních obcí.
Asanace bude stát celkem 2,7 miliardy
V současné době jsou kompletně zrekultivovány dva kalojemy a pět jich ještě zbývá dokončit. Práce si zatím vyžádaly náklady 1,4 miliardy korun, přičemž celá částka potřebná k jejich asanaci má činit zhruba 2,7 miliardy. Na uvedené investici se podílí stát společně s evropskými fondy.
„Původní předpoklad byl, že bude rekultivace trvat do roku 2036. To ale už nyní neplatí, vše by mělo skončit v roce 2024, tedy za 10 let,“ uvedl ředitel státního podniku DIAMO Tomáš Rychtařík s tím, že celkem se asanace týká plochy o rozloze 280 hektarů.
Ministr Mládek i hejtman tuto zprávu s povděkem kvitovali. „Máme samozřejmě zájem, aby se rekultivace vyřešila co nejdříve,“ potvrdil Mládek. „Je to běh na dlouhou trať, ale jsem rád, že se věci za posledních pět šest let významně pohnuly kupředu. Vždyť se jedná o největší starou ekologickou zátěž na jihu Čech,“ připomněl Zimola.
Nejpalčivějším problémem je doprava zavážky do kalojemů
Všichni zúčastnění se shodli na tom, že současným nejpalčivějším problémem je zvýšený počet nákladních vozů zavážejících odkaliště. Ty ztěžují život tamním obyvatelům a zároveň se neblaze podepisují na stavu silnic II. a III. tříd v majetku kraje.
„Domluvili jsme se proto na trasách, kudy mají tato vozidla jezdit. Ve spolupráci s podnikem DIAMO byl navíc vytvořen obchvat Olešníku a bavíme se i o obchvatu Dívčic. Tím vším chceme ulehčit život místnímu obyvatelstvu a snížit dopad na zdejší komunikace. Záleží však na stanovisku samospráv obcí i respektování těchto objízdných tras ze strany firem, které materiál navážejí,“ řekl Zimola.
Hejtman zároveň požádal Mládka, zda by nebylo možné vytvořit fond, do něhož by stát, potažmo zúčastněné firmy, které tyto silnice k návozu materiálu využívají, přispívaly na jejich obnovu.
Přetíženým silnicím by mohla odlehčit železniční vlečka
Další variantou, jak odlehčit komunikacím i zastavěným částem obcí, by bylo využití místní železniční vlečky. To by totiž pomohlo rozložit zátěž převáženého materiálu mezi koleje a silnice.
Mládek slíbil, že kvůli tomu nechá
zpracovat potřebnou analýzu. „Velice mě potěšilo, že pan ministr na toto téma
slyší. Osobně to považuji za optimální variantu a kraj je připravený v tomto
směru vyjít maximálně vstříc,“ uzavřel Zimola.