dovolte mi, abych za skupinu, dokonce řeknu skupinu průřezově napříč politickým spektrem, ne celým, ale jak z koaličního, tak z opozičního tábora, za skupinu poslanců uvedl návrh pod sněmovním tiskem 270, zjednodušeně, tak jak předkladatel tomuto návrhu říkám, organizačně funkční, ta slova podtrhuji, novely zákona o podpoře sportu.
Než se dostanu k představení, ke stručnému představení věcného obsahu návrhu, tak dvě důležité úvodní rámovací poznámky. První poznámka je k účelu a smyslu té novely. Novela vychází z toho, že rozhodně vůbec nějak nebortí stávající postavení NSA jako ústředního orgánu státní správy v oblasti sportu. Novela nemá za cíl nějakým způsobem postavení NSA narušit. Jinými slovy, podtrhuji v tomto smyslu slova stabilita. Vláda to koneckonců svou tiskovou zprávou deklarovala již na jaře směrem ke sportovnímu prostředí. Takže ta slova stabilita podtrhuji.
Na druhou stranu, a to je jeden z účelů a smyslů té novely, jsme si napříč politickým spektrem vědomi toho, že NSA by jako ústřední státní orgán pro oblast sportu mohla fungovat mnohem lépe, to znamená, tou novelou se rozumnou evolucí, nikoli revolucí, snažíme nastavit zejména - podtrhuji zase slovo zejména - lepší organizačně funkční parametry, pravomoci, působnosti, orgánovou strukturu Národní sportovní agentury.
Ta druhá úvodní rámovací poznámka, kterou tady chci říct vlastně s poděkováním konstruktivně celé Poslanecké sněmovně a všem kolegům. Snažili jsme se tento sněmovní tisk, tuto novelu poctivě projednat se všemi poslaneckými kluby zastoupenými ve Sněmovně, to znamená i s opozičními, s kolegy z hnutí ANO, dedikovanými paní předsedkyní, jsme měli dvě osobní velmi dobrá, konstruktivní jednání. S kolegy z hnutí SPD jsme zase na základě, řeknu, určení vedení jejich poslaneckého klubu měli taktéž jednání a myslím si, že na principech té novely snad, věřím, že nebudu překvapen, existuje nějaká elementární průřezová shoda s tím, že debata nepochybně zcela rozumně může být o jednotlivých parametrech. Takže za tato projednání velmi děkuji.
K těm jednáním zmíním ještě dvě věci. Hned na příští týden předseda podvýboru pro sport školského výboru Jakub Janda svolal jednání podvýboru pro sport, kde tato novela bude znova jedním z dominantních obsahových prvků toho jednání.
A na tento týden jsme domluveni na osobním jednání s předsedou školského výboru panem profesorem Vondrákem taktéž ještě k dalšímu jednání o té novele. Takže tolik dvě úvodní rámovací poznámky ke smyslu a účelu novely a k popisu toho, že to opravdu je sněmovní tisk, u nějž byla ze všech stran v této sněmovně snaha o jeho věcné projednání nebo předjednání. Teď již uvedení v sedmi bodech uvedení hlavních obsahových prvků té novely.
První, to je v zásadě uklidnění pro sportovní prostředí, pro sportovní organizace. V té novele opravdu vůbec nijak nesaháme na ustanovení týkající se samotného výkonu sportu. Tou novelou saháme na organizačně funkční nastavení, která se týkají fungování Národní sportovní agentury. To je první obsahová poznámka ze sedmi.
Druhá obsahová poznámka - celou novelou se prolínají vlastně tři červené nitě. První - a já tady použiji úplně lidská slova, asi všichni známe to sousloví a podle mě rozumné tisíci let osvědčené sousloví víc hlav víc ví, to znamená novelou do dnešního monokratického orgánu, kterým NSA je. NSA má, to je v zásadě monokratický ústřední orgán státní správy, má pouze jednoho jediného člověka v čele. Takže opravdu průřezově jsme vedení souslovím víc hlav víc ví. Čili novela přináší kolektivní řídící orgán do Národní sportovní agentury. Druhá ta červená nit, která se prolíná celou novelou, je to, že předpokládám, že všichni z našeho profesního působení, ať už v soukromé nebo veřejné sféře, snad uznáváme pravidlo, že průběžná kontrola, nikoliv ad hoc kontrola ze strany nějakých třetích osob, ale průběžné kontrolní mechanismy uvnitř té dané entity a systém více párů očí vždy vedou k lepším výsledkům. Tady z toho důvodu zavádíme tou novelou kolektivní dozorčí orgán nebo kontrolní orgán je jedno, jaké to adjektivum asi použijeme do Národní sportovní agentury.
A třetí neméně důležitý prvek. Kdo znáte dnešní zákon o podpoře sportu a postavení Národní sportovní agentury, tak Národní sportovní agenturu, respektive jejího předsedu, lze za současného stavu, a to není nic osobního, to by platilo při jakémkoliv jménu ve vedení Národní sportovní agentury, tak de iure, teď nehodnotím neformální cesty, ale de iure lze dnes Národní sportovní agentury nebo předsedu Národní sportovní agentury úkolovat pouze usneseními vlády. A kdo v této sněmovně jste sportovec, ať už v roli aktivního sportovce, trenéra, bafíka v tom nejlepším slova smyslu, tak mně potvrdíte, že sport řeší dnes a denně český sport tolik akutních bodů k řešení, že úkolování NSA cestou usnesení vlády je naprosto nepružné. A zase je tady ona vazba na ten kolektivní řídící orgán, který právě může, uvedu tady příklad podobně jako ve VZP, je správní rada opravdu nějakým způsobem NSA, její řídicí strukturu, její vedoucí zaměstnance mnohem operativněji mnohem efektivněji vést k plnění těch úkolů které NSA ze zákona plnit má.
Třetí z těch sedmi obsahových poznámek; opravdu tou dominantní částí novely je ustavení kolektivního řídicího orgánu a kolektivního kontrolního nebo dozorčího orgánu NSA. Nepůjdu do detailů, protože samozřejmě sněmovní tisk všichni známe, to znamená spíš akcentuji pár bodů ke kolektivnímu řídícímu a kontrolnímu orgánu. Samozřejmě novela vymezuje pravomoci a působnosti těchto dvou nových orgánů, vymezuje počet členů těchto orgánů, způsob jejich jmenování, zpružnění, to nebudu nijak zastírat, ať to zde zcela veřejně zazní, zpružnění těch současných ne úplně pružných možností odvolání z funkce, vnitřní pravidla jednání, kvorum pro usnášeníschopnost, kvorum pro přijetí rozhodnutí.
Co se týká kolektivního řídícího orgánu, tak novela velmi výrazně oproti současnému stavu, ale za chviličku podtrhnu jakýsi srovnávací benchmark, tak velmi výrazně zpřísňuje požadavky na nové vedoucí představitele Národní sportovní agentury ve dvou směrech. Za prvé kompetenční požadavky tím, že oproti tomu současnému, řekněme kulantně relativně nízkému stavu těch zákonných kompetenčních požadavků na předsedu NSA novela zavádí naprosto standardní kompetenční požadavky, které pro ústřední orgány státní správy této země ustavené kompetenčním zákonem bychom měli mít. Typicky vysokoškolské vzdělání, typicky pět let praxe v řídící funkci tak, abychom v čele těchto ústředních orgánů měli lidi s prokazatelnou manažerskou zkušeností a tak dále.
Takže opravdu jako navrhovatelé se hlásíme k tomu, že by se měly v Národní sportovní agentuře zvednout kompetenční požadavky na úroveň a já zdůrazňuji na úroveň, udělali jsme si srovnávací benchmark napříč českými ústředními orgány státní správy, v zásadě na úroveň moderních českých ústředních orgánů státní správy.
To druhé zpřísnění požadavků se svým způsobem týká a nejlépe ho budu demonstrovat na přímo na své osobě. Výrazně zpřísňujeme podmínky neslučitelnosti funkcí předsedy Národní sportovní agentury, členů řídicího orgánu, členů dozorčího orgánu Národní sportovní agentury, neslučitelnosti členství v tomto kolektivním ať už řídícím nebo dozorčím orgánu s jinými veřejnými funkcemi. Mohl bych tady použít a asi i použiji - snad na ní není špatného - populární větu, že z toho zpřísnění je krásně vidět, že novelu si takzvaně nepíšeme nijak pro sebe. My do té novely naopak zavádíme neslučitelnost funkcí v orgánech NSA s funkcí poslance nebo senátora, s funkcí, s uvolněnými funkcemi na samosprávách, protože mimo jiné tím chceme zabránit jakémusi střetu zájmů mezi typickými žadateli o dotace, což jsou municipality zcela oprávněně, takže s uvolněnými funkcemi. Zdůrazňuji, nikoliv se členstvím, ale s funkcemi v politických stranách. To jsou věci, které také v té novele velmi výrazně posouváme. Takže to je, prosím vás, třetí obsahová poznámka a dá se říct, že dominantní součást novely kolektivní řídící a kolektivní kontrolní orgán.
To, co v současné době je v českém sportu nedořešeno, je to často sporné, tak neexistuje zcela přesná hranice pravomoci a působnosti mezi Národní sportovní agenturou jako ústředním orgánem státní správy pro oblast sportu a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy nad oblastí školského a vysokoškolského sportu. Takže novelou jasně definujeme hranici v tom, že školský a vysokoškolský sport má a je to tak zcela správně, být v gesci MŠMT.
Pátá poznámka a pátý takový klíčový prvek novely v rámci toho mého obsahového představení je prvek posílení transparentnosti, rozdělování dotací do sportu, do oblasti sportu a na podporu sportu ze strany NSA. Je to určitá reakce na to, že všichni zase na napříč touto sněmovnou určitě vnímáme některé negativní jevy, negativní situace, které se v českém sportu vyskytly. Já myslím, že nemá cenu to asi nějak opakovat ty mediální kauzy některých sportovních organizací, jsou dostatečně asi mediálně známé, tak rozhodně se nesnížím k jakýmkoli jménům, tak reakce na to je, že do novely nebo novelou přinášíme zákaz poskytnutí dotace na podporu sportu takovým právnickým osobám typicky svazům, které mají nejčastěji povahu spolku nebo jiných typů právnických osob, ale nejčastěji spolků, v jejichž statutárním orgánu sedí člověk, který byl pravomocně odsouzen pro trestný čin sportovní nebo z oblasti sportu nebo pro trestný čin dotační.
Novelou přinášíme, a já jsem ta slova tady použil víckrát, když jsem vystupoval k jiným návrhům zákonů, že se snažíme opravdu hledět nějakým způsobem na míru byrokracie v naší zemi, tak novelou přinášíme některá dílčí zpružnění a odstranění některých pravidel byrokratického charakteru, která ta pravidla se za dosavadní účinnosti zákona o podpoře sportu a existence NSA vlastně neosvědčila v tom, že by českému sportu něco reálně přinášela. Konkrétní příklad, který je v té novele obsažen, je to, že škrtáme tou novelou absolutní povinnost a zdůrazňuji takto v dnešním zákoně a sami si promítněte do svých obcí, které zejména z těch menších obcí to skutečně plní, a zda to má pro nějaký význam, tak škrtáme zákonnou povinnost plánu rozvoje sportu v každé obci.
Promítněte si Českou republiku, teď zaokrouhluji, řádově 6 200 obcí v této zemi, řada z nich velmi malých, řada z nich se starosty, kteří svoji funkci dělají neuvolněně, a my máme v našem zákoně absolutní povinnost bez výjimky. Není to pouze třeba na ORP obce, je to skutečně na všechny obce v České republice včetně těch nejmenších povinnost mít plán rozvoje sportu v obci.
Tím, že škrtneme tuto zákonnou povinnost, samozřejmě nijak nebráníme rozumným zástupcům v samosprávách a předpokládám, že to udělají ne proto, že to přikazuje zákon, ale proto, že doznají zástupci samosprávy, že v jejich obcích je takový systematický přístup ke sportu potřeba, tak nějaký strategický dokument pro oblast sportu nepochybně přijímají a přijímali si ho v době i před zákonem. To je předposlední obsahový prvek.
A poslední obsahový prvek, on je samozřejmě obsahově nejnudnější, nicméně ho zmíním, on je zajímavější vždycky pro nás, pro právníky a pro takové to rčení, že zákony se musí číst odzadu od přechodných ustanovení, tak samozřejmě novela obsahuje přechodná ustanovení tak, abychom pokud možno do nové organizační struktury, pokud - samozřejmě musím říkat za podmínky, že je v celém legislativním procesu, to znamená, jak ve Sněmovně, v Senátu, u prezidenta republiky - novela najde podporu, tak obsahuje přechodná ustanovení, která jsou nastavena na šestiměsíční přechodné období pro přechod Národní sportovní agentury do nové organizační struktury.
Tolik, prosím vás, v sedmi klíčových bodech. Nesnížil jsem se k tomu, abych tady četl jakékoliv doslovné znění té novely, to znamená, snažil jsem se opravdu vypíchnout to z novely věcně podstatné. Takže tolik k věcnému obsahu zákona. Závěrem čtyři body. První bod, prosba o podporu napříč celou Poslaneckou sněmovnou. Sport má spojovat, ne rozdělovat. K tomu velmi důležitá poznámka. Samozřejmě jsme si vědomi a kdo bedlivě čtete podkladové dokumenty, tak víte, že vláda zaujala neutrální stanovisko a dostali jsme k novele řadu věcných, věcných a rozumných legislativních připomínek ze strany vlády, to znamená k zapracování - a teď podtrhuji - tří oblastí.
Za a) připomínek vzešlých od Vlády České republiky - tady jenom na okraj, prosím vás, podtrhuji, novela jako taková má jednomyslnou podporu ká pětky z června tohoto roku, to spíš, abych předešel třeba nějakým mediálním nepřesnostem. Takže opravdu ta technická legislativní upřesnění ze strany vlády bude jeden obsahový prvek, kterým se teď budeme zabývat nebo zabýváme, už je ve fázi velmi pokročilé připravenosti.
Druhý obsahový prvek jsou velmi rozumné, já bych je spíš nazval parametrické - doufám, že to nazývám správně - parametrické podněty, návrhy, které jsme dostali od kolegů z hnutí ANO, od kolegů dedikovaných pro oblast sportu.
A třetí - a to tady ode mě ještě nezaznělo, schoval jsem to jako jeden z klíčových bodů do závěru - v červnu tohoto roku ne formou vládního meziresortního připomínkového řízení, kde samozřejmě NSA byla účastna, ale v zásadě jakousi dobrovolnou formou jsme uspořádali půldenní, jakési neformální představení, připomínkování toho návrhu se zástupci sportovního prostředí. Měli jsme tady na pracovním jednání ve Sněmovně - odhaduji a zaokrouhluji - zhruba třicet klíčových zástupců českého sportovního prostředí.
Čili podněty a náměty, připomínky, parametrické věci od vlády, od kolegů z hnutí ANO, kterým za to děkuji, od sportovního prostředí máme připravené, jenom to není, je to ve fázi - řeknu - revizních tisků, není to jenom ve formálním... ve formátu pozměňovacího návrhu, čekám ještě na některá jednání třeba s předsedou školského výboru v tomto týdnu, v druhé polovině, na kterém jsme domluveni, tak budou zapracovány tak, abychom reagovali na ty připomínky vlády jedním komplexním pozměňovacím návrhem, který půjde standardní cestou, standardní cestou samozřejmě již podvýbor, přes garanční výbor, který bude určen a tak dále.
Takže druhá technická věc - opravdu, myslím si, že k vypořádání, k férovému otevřenému vypořádání připomínek z těchto tří připomínkových zdrojů Vláda České republiky na prvním místě, kolegové z hnutí ANO na druhém místě, sportovním prostředí na třetím místě, tak bude vypořádána.
Třetí a poslední bod ode mě závěrem - v souladu s § 91 odstavec 2 navrhuji a rád bych požádal o zkrácení lhůty pro projednání ve výborech o třicet, to znamená na třicet dnů.
Tolik, prosím vás, ode mě úvodem a jsem připraven na věcnou debatu.