Proč jsou čeští spotřebitelé považování za málo sebevědomé, a může za to nedostatečné vzdělávání? Měla by spotřebitelská nauka být povinnou součástí školních osnov? I na tyto otázky bude hledat odpovědi mezinárodní konference na téma spotřebitelského vzdělávání dětí a mládeže, kterou bude v pondělí 19. 11. pořádat europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD) v prostorách Poslanecké sněmovny PČR. Záštitu nad akcí převzala poslankyně PČR Kateřina Valachová (ČSSD), místopředsedkyně výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a bývalá ministryně školství.
Konference má zdůraznit důležitost spotřebitelského vzdělávání a výměnu zkušeností mezi zástupci příslušných ministerstev a dalších státních institucí, představiteli spotřebitelských organizací, organizátory projektů spojených se spotřebitelským vzděláváním i pedagogy středních a vysokých škol. Zahraniční pohled nabídne ředitelka spotřebitelské sekce příslušného ředitelství Evropské komise a také účastníci z Finska či Slovenska.
„Spotřebitelské vzdělávání od nejútlejšího věku je jednou z důležitých podmínek, aby ve společnosti byli vzdělaní a informovaní spotřebitelé, kteří jsou poučení o svých právech a nebojí se o ně přihlásit. Nenaletět podvodnému e-shopu nebo se nenechat odbýt při reklamaci by chtěl každý z nás, ale jak na to? Podle statistik patří Češi k evropskému podprůměru co do důvěry či uplatňování svých spotřebitelských práv. Musíme se proto ptát, jestli ve vzdělávání mladých spotřebitelů v ČR nemáme systémové mezery, a pokud ano, jak je odstranit,“ vysvětluje europoslankyně Olga Sehnalová, členka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele Evropského parlamentu.
Poslankyně za ČSSD Kateřina Valachová ke konferenci mimo jiné poznamenala: „Cílem vzdělávání jsou nejen vědomosti, ale také výchova sebejistého, kriticky myslícího člověka. Tedy i sebejistého a kriticky smýšlejícího spotřebitele. Již dnes nabízíme dětem ve školách širokou škálu znalostí z oblastí od finanční gramotnosti až po zdravou výživu. Takže máme vytvořený dobrý základ. A podporuji každou iniciativu a metodiku, která pomůže k tomu, aby ze současných dětí vyrostli zkušení zákazníci, kteří nebudou obětí obchodníků, ale jejich vyrovnaným partnerem.“