Výsledky zápisů víceméně korespondují s předešlými roky, a také s dlouhodobým trendem snižování podílu počtu žádostí o odklad. K významným změnám nedochází ani v případě zápisů do běžných základních škol a ani do těch speciálních základních škol, které zápisy pořádaly.
„Z údajů o zápisech vyplývá, že do běžných nebo speciálních základních škol míří přibližně stejné počty dětí jako vloni, což znamená, že se z hlediska novinek vyplývajících z novely školského zákona zatím nemění v tomto ohledu zásadně téměř nic, co by nám signalizovalo velké přesuny dětí. Co se ale změní, je nárokovost všech dětí na takovou míru podpory, jakou ve vzdělávání potřebují,“ řekla ministryně školství Kateřina Valachová.
Ze sběru dat totiž vyplývá, že se v porovnání s loňským stavem sice významně nemění počty zapisovaných dětí jako celku ani počty dětí žádající o odklad, mění se ale struktura zdravotního postižení zapisovaných. Do běžných základních škol se hlásí oproti loňsku nepatrně více dětí s již diagnostikovaným zdravotním postižením ve všech kategoriích s výjimkou tělesného postižení, kde dochází k mírnému poklesu. Do speciálních škol, které realizovaly zápisy, se hlásí nepatrně více dětí s již diagnostikovanými vadami řeči, více vadami a vývojovými poruchami chování. Méně dětí bylo ve speciálních školách zapsáno s již diagnostikovaným mentálním postižením, v porovnání s loňskem o 19,3 % (další část mentálně postižených je ale zahrnuta i v postiženích více vadami nebo v kategorii bez postižení).
Do běžných základních škol přišlo letos k řádným zápisům 150.307 dětí, což je o 2.309 (1,6 %) zapisovaných více než loni. Jistý nárůst zapisovaných je nejspíše přímým důsledkem silných populačních ročníků, dále souvisí s možností účasti dětí na zápisech na více školách, a také se zvýšením počtu základních škol zapisujících do nového školního roku (oproti loňsku o 33).
Speciální základní školy, které letos zápisy realizovaly, jsou spojeny s 2.028 zapisovaných, což je o 74zapisovaných (3,5 %) méně než loni. To nejspíše souvisí s faktem, že aktuální populační ročník je o něco menší než loňský, přičemž je zde charakteristické, že rodiče většinou nezapisují děti do více takových škol, jako je tomu u zápisů do škol běžných.
Co se týče podílu zapisovaných s žádostí o odklad, ten koresponduje s dlouhodobým trendem, kdy se za posledních pět let tento podíl snížil z 12,3 % na současných 10,9 %.