Především náměstek pro kulturu Matěj Hollan má jasno, jak by divadlo mělo fungovat a kdo by ho měl vést. Kandidáti z okruhu Žít Brno jsou připraveni.
Hollan sestavuje „svoji“ výběrovou komisi, Rada města Brna mu ji schválí a on sám se stane jejím předsedou. Navzdory snaze politiků a tlaku kulturního náměstka však namísto trafiky pro mladé kreativce, co žijí Brno, komise volí raději odborníka. A potvrzuje ve funkci dlouholetého ředitele divadla Pešku.
Matěj Hollan je zděšen. „Jeho“ komise, ale i rada se postavila proti němu. „Pokud mám mít na starosti kulturu, pak musí být lidé ve funkcích schopni naplňovat, co si koalice domluvila,“ sděluje Hollan médiím. A dodává: „Chcu, aby divadlo plnilo i jinou roli než čistě uměleckou, což pan Peška nechce“.
Klasické pohádky, na které se hrnou zástupy rodičů s dětmi, jsou přežitek. Chce to více kreativity, alternativního pojetí, osvěty a šíření dobrých myšlenek.
Potkávám známé a ti mají jasno. Na představení, kdy Mařenka s Jeníčkem třídí odpad, Budulínek studuje biomasu a zdrogovaná Karkulka přemlouvá psychicky labilního vlka, aby nehrál automaty, chodit nebudeme. Nedivím se.
Výběrové řízení je proto napadeno. Bylo prý zmanipulované. Tvrdí Hollan coby předseda komise, další člen Žít Brno Kvapil coby člen komise a také Petr Jan Kryštof. Umělec, který byl nejprve členem komise a následně se sám do konkurzu přihlásil. Ale nevyhrál. A to všechny zmíněné rozlítilo.
Hollan, aby prosadil svou, dává kolegům z koalice na vybranou: buď Peška, nebo já. Proklamovaná otevřenost, transparentnost a sázka na odborníky dostává facku. Politik chce své lidi dosazovat do veřejných funkcí za každou cenu. Proměna Brna v Krno opravdu úspěšně pokračuje.
Libor Šťástka
člen Zastupitelstva města Brna (ODS)