Opravdu považuji za zbytečné, a hlavně nedůvodné, aby toto bylo centrálně určováno ze strany MŠMT, nebo dokonce školského zákona. Situace se skutečně může výrazně lišit v Praze, a naopak v regionech mimo Prahu. Dovedu si představit, že v Praze bude rozumné z řady důvodů posunout začátek výuky. Na jiných školách, bavíme-li se o základních, to bude znamenat pouze o hodinu delší školní družinu, kde budou děti muset trávit čas, protože zaměstnavatelé skutečně nebudou upravovat zpravidla pracovní dobu podle harmonogramu škol.
Další sporný závěr se týká únavy dětí. Z vlastní zkušenosti učitele vím, že pozornost je nejvyšší právě dopoledne. A je nutné počítat s tím, že když později s výukou začneme, o to více se potom výuka protáhne do podvečerních hodin. Že by byly děti svěžejší...? Nikdy jsem ten pocit neměl.
Vše souvisí zvláště ve venkovských regionech i s jízdními řády autobusů, které se asi také budou složitě případně upravovat. Jeden příklad přímo od nás z Heřmanova Městce. Výuka u nás na spádové ZŠ začíná již desetiletí v 7:40, právě s ohledem na návaznost na dojezd autobusů. A nezaregistroval jsem kolem toho žádné spory či výhrady.
Sečteno a podtrženo: Pojďme řešit důležitější věci a začátek výuky ponechejme na ředitelích škol. Oni znají nejlépe, co je právě pro jejich žáky, rodiče i vzdělávání to nejlepší. A společně o tom se školskou radou rozhodnou.