Poškodí žáky začleňované, kteří nebudou zažívat pocit úspěchu, nebudou rozumět obsahu učiva určeného spolužákům ve třídě a hrozí, že se stanou terčem posměchu a šikany. Paradoxně tak budou víc vyčleněni než kdyby se vzdělávali ve školách speciálních, díky kterým se jim dnes v mnoha případech daří pokračovat v učebních oborech a začlenit se do pracovního procesu.
Problémy to způsobí i běžným žákům, kteří budou ve větší míře odcházet na víceletá gymnázia a do soukromých škol. Zhorší se pracovní podmínky učitelů škol hlavního proudu, kteří jsou vzděláni v jiném oboru než je speciální pedagogika a nejsou pro tuto oblast nijak připraveni. Několikahodinový kurz nemůže nahradit pětileté odborné studium na pedagogické fakultě. Dojde tak nejen k jejich výraznému pracovnímu zatížení, ale může být ohrožen i vývoj zdravotně postižených žáků. Asistenti, kteří ani nemají patřičné vzdělání, nemohou situaci zachránit, naopak mohou být v některých případech ve třídách „rušivým elementem“.
Hrozí i kolaps poradenských zařízení, jejichž pracovníci mají už dnes tolik práce, že nestíhají. Pokud jim přidáme ještě další povinnosti, vyplývající z plánované inkluze, hrozí, že vyšetření a následná doporučení budou ryze formální.
Žádáme proto o zastavení, případně alespoň odložení tohoto neuváženého kroku tak, aby se provedlo pilotní ověřování, po jehož vyhodnocení bychom mohli zvážit další postup tak, aby se předešlo závažným a nevratným chybám.
Účastníci celostátního setkání ke Dni učitelů v Praze (dne 2. dubna 2016)
04.04.2016 16:34:26
Prohlášení účastníků aktivu ke Dni učitelů k tzv. společnému vzdělávání
Prohlášení ze setkání ke Dni učitelů, který organizovala v sobotu 2. dubna 2016 sekce pro školství ÚV KSČM pod vedením poslankyně Marty Semelové.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout