Poslankyně Marta Semelová: Vážený pane ministře, naše školství se dlouhodobě potýká s celou řadou problémů. To ostatně ukázaly jak výsledky mezinárodního průzkumu PISA, tak výroční zpráva České školní inspekce za minulý školní rok. Jedním z problémů, na které tato výroční zpráva upozorňuje, je výuka cizích jazyků a výpočetní techniky. V těchto oblastech školy pociťují citelný nedostatek kvalifikovaných pedagogů. Právě oni jsou však pro kvalitní vzdělávání klíčovým prvkem.
O tom, že situace je opravdu špatná, svědčí konkrétní údaje, a nejsou to radostná čísla. V základním školství učí cizí jazyky 38 % nekvalifikovaných či neaprobovaných učitelů, na středních odborných učilištích je situace ještě horší, tady se jedná o téměř 46 % kantorů.
Co se informatiky týká, nemá na základních školách odpovídající vzdělání 44 % pedagogů. Pominu-li gymnázia, kde kvalifikovanost učitelů ve většině předmětů přesahuje 90 %, je současný stav kvalifikovanosti na školách v těchto předmětech tristní.
Chci se proto zeptat, pane ministře, jaké kroky ke zlepšení podnikáte. Děkuji.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Josef Dobeš Vážená paní předsedající, vážená paní poslankyně, dámy a pánové, vy jste byla tak rychlá, že jsem si ty kroky nestačil napsat, takže je zkusím říkat.
Ano, ta čísla České školní inspekce jsou taková a co s tím udělat. Já řeknu, co se s tím snažím dělat. Snažím se zvýšit platy učitelů, ve školství teď kvalifikovaný učitel, o kterých vy hovoříte, nastupuje za 20 tisíc - od 1. 1., což proti 14,5 je první významný krok. To znamená, potřebujeme přivést nové kvalifikované učitele, kteří jazyky umějí a ovládají. Stejně tak ovládají IT technologie. To je první - zvýšit platy.
Za druhé je tu dlouhodobý dluh, samotné IT vybavení na školách. My jsme tu měli mám pocit za 5 miliard Internet do škol a když dělám dnes revizi té situace, vybavení těch škol, tak zjišťuji, že to jsou trosky. První je, kde nám skončilo těch 5 miliard. Já se snažím technologie na ty školy zavádět. Jsou takzvané šablony pro základní školy, kde je možné získat vybavení, ale kde je možné i doučit ty pedagogy v těchto technologiích. Máme na to 4 miliardy na 3 roky a v tuto chvíli jsme třetinu už poslali do škol, už je proplaceno, což - až budou další interpelace na čerpání evropských fondů - budu dokladovat ještě v číslech. Takže to jsou šablony pro základní školy.
V roce 2011 chystám tytéž šablony na střední školy, opět podpora těch technologií, ale i výuky učitelů a samozřejmě budeme novelizovat zákon o pedagogických pracovnících, kde je potřeba se bavit o kariérním růstu pedagogů a celoživotním vzdělávání. To se chystá a já toto cítím jako hodně důležitou věc. Vedle toho, že učitele zaplatíme, je potřeba prosadit celoživotní vzdělávání.
Poslankyně Marta Semelová: Já děkuji za odpověď. Nicméně ještě bych se chtěla zeptat, zda jednáte i s pedagogickými fakultami, protože tam se jedná i o určité zareagování, rychlejší zareagování na potřeby školství. To je jedna věc. A druhá věc - co se týká šablony, jestli se budou týkat i pražských škol.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Josef Dobeš Děkuji. Budu upřímný. Nebudou a hledáme jiné nástroje. Do Prahy bohužel šablony nejsou možné, není je možné uplatnit a rok co rok to moji předchůdci vybalancovávali ze státního rozpočtu a nějakými rozvojovými programy, i já budu muset tento handicap dělat. Zvlášť proto, když chci zavést srovnávací zkoušky už za rok jako generálku, tak toto musím řešit. Takže nyní nejsou na to šablony.
Jestli je co spravit s těmi fakultami - ano, je tam jistá setrvačnost na pedagogických fakultách. To se snažím na jednu stranu řešit s paní prof. Dvořákovou, kdy tlačíme a snažím se akreditovat více didaktiku na pedagogických fakultách. Na druhou stranu připravuji dva projekty pro pedagogické fakulty a hledám pro ně finanční prostředky. Pro vaši informaci - připravujeme projekt za 400 milionů, které vezmeme z rozpočtu školství, nebude to navyšovat rozpočet, na to, abychom dokázali zaplatit povinnou mnohem delší praxi studentů pedagogických fakult. Máme v plánu dvakrát semestr v bakalářském studiu a magisterském studiu po jednom semestru, kdy chceme platit mentory, nejlepší učitele těch základních a středních škol, kde ten praktikant bude. Na to máme tento budget. I s těmi pedagogickými fakultami se snažíme pracovat tak, aby dokázaly reagovat na tu potřebu, která v tuto chvíli je. Ale souhlasím s vámi, že ta setrvačnost je poměrně velká.
(Zdroj: Stenozáznam PS PČR 3.2.2011)