Bezplatné MHD
Bezplatné MHD zní hezky, ale neřeší problém s černými pasažéry, především bezdomovci, narkomany, apod, kteří se zde sdružují a normální cestující odrazují. A když se nebude platit jízdné, kde vezmete na výstavbu dalších stanic metra a posílení spojů, třeba autobusů? U nás jezdí třeba o víkendu jen jednou za hodinu a žádný jiný zde nejede.
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
Dobrý den, k tomuto tématu jsme zpracovali vysvětlující text, který přikládám:
Za bezplatnou městskou hromadnou dopravu v Praze!
Na základě zkušeností z jiných měst u nás i ve světě se návrh objevuje z více stran. Byl například součástí kampaně, kterou v roce 2005 vedli členové Komunistického svazu mládeže a pražská organizace KSČM, objevuje se ve Straně Zelených a v Pirátské straně, ve straně Patrioti – Volba pro Prahu, v ČSSD v Brně, také vznikla nová volební aktivitaMHDzdarma.cz, na základě zkušeností odjinud se k němu hlásí někteří jednotlivci.
Projekt by jasně přispěl k pověsti Prahy – stala by se přitažlivějším městem pro své obyvatele i pro její návštěvníky. Zároveň by v tomto rozsahu šlo o odvážný a také riskantní pokus.
Některé přínosy jsou neoddiskutovatelné, i když ne všechny lze snadno převést na finanční vyjádření a mohou mít i dílčí záporné stránky:
Zvýšení spokojnosti cestujících s poskytováním veřejné služby, která už dnes je více zaměřena na sociální skupiny se středními, nižšími nebo velmi malými příjmy (posílení sociální rovnosti a spravedlnosti, zvýšení právě jejich mobility, včetně dopadu na zaměstnanost).
Úspora občanů města i návštěvníků, pro ty, kteří pravidelně cestují MHD, by šlo o úsporu jistě v tisících Kč na občana města za rok. To představuje růst disponibilních příjmů občanů a jejich použití v jiných oblastech, včetně příznivých dopadů na veřejné finance, např. vliv na životní úroveň nebo návštěvnost kulturních, sportovních apod. akcí.
Převažující příspěvek ke zkvalitnění života obyvatel. Zklidnění, méně stresu řidičů i cestujících, snížení počtu vozidel, méně ucpané křižovatky a kratší fronty a popojíždění v nich, snížení hlučnosti a zvýšení rychlosti povrchové dopravy, snížení emisí (od výbušných motorů k elektrickému pohonu tramvají a metra), počtu dopravních nehod a jejich důsledků, menší problémy s parkováním atd. Příznivá možnost rozšiřování pěších zón ve městě a zón bez automobilů (s výjimkou nezbytné dopravy).
Úspora za tisk a distribuci jízdenek, za pořizování a provoz označovacích strojků, všech forem nákupu jízdenek (placení jízdného) včetně zjednodušení některých dopravních staveb. Opencard (anebo podobný systém) pro MHD bezpředmětný – úspora s ním spojených pořizovacích i provozních nákladů jak města, tak cestujících. Snížení počtu revizorů, jiné zaměření kontrolní a dohlížecí činnosti s možností posílit dohled městské policie na pořádek i v MHD. Nebyli by černí pasažéři. Úspora za právní vymáhání nedoplatků a pokut. Skončení exekucí kvůli jízdnému, včetně jejich doprovodných důsledků jako jsou práce načerno, snížení příjmů státu a obcí atd.
Snížení opotřebení dopravních cest.
Proti tomu stojí rovněž neoddiskutovatelné náklady:
Náhrada z rozpočtu magistrátu (bez městských částí) za dosud vybírané jízdné přibližně 4,5 mld. Kč a vzrůst provozních nákladů podle úspěšnosti přechodu na MHD odhadem ve výši ½ až 2 mld. Kč. Při zavedení bezplatné MHD představuje dofinancování ze současných 15,7 mld. Kč vzrůst na 20,7 až 22,2 mld. Kč, tj. o 11 – 14 % rozpočtu magistrátu.
Větší využití, a tím růst nákladů – při současném podílu MHD na dopravě v Praze v rozsahu asi 55 % může vzrůst potřeba využití MHD nejvýš o 20 – 30 %, což je spíš nadsazený předpoklad. (Auta ovšem také mají i své výhody a volnější ulice také umožní jejich snadnější použití v potřebných případech.) Zvýšené investiční náklady z vyššího využití (další vozový park, příslušenství a infrastruktura) – možný hrubý předpoklad o polovinu % zvýšení využití MHD.
Možnost bezpečného a levného parkování v koncových místech MHD by bylo třeba posílit.
A teď jinak:
Každý den ujedou osobní automobily po Praze přes 20 mil. km a do širšího centra vjíždí přes 273 000 osobních aut každý pracovní den. Snížení o 1% tedy znamená denně menší provoz o víc než 200 000 km, o 2700 aut v centru méně a na okruhu o skoro 5500 méně. V Tallinnu se snížil provoz o 15 %! Na MHD by se přenesla zátěž odpovídající průměrné obsazenosti osobního automobilu 1,3 osoby. Potřebné posílení MHD by jak u autobusů (v 1 autobusu pohodlně jede posádka 11,5 auta), tak u tramvají i metra představovalo nejvýš jednotky procent, v případě největší účinnosti bezplatné MHD do 15 % proti současnému stavu.
Přinese větší mobilita díky snadné dopravě zvýšení zaměstnaných osob, přitažlivost Prahy pro domácí i zahraniční návštěvníky – bezplatná MHD asi bude také “atrakcí” – a více volných prostředků domácností pro větší útratu, a tím i další daňové příjmy pro stát i pro Prahu? Nakolik to může vyrovnat navíc vynaložené náklady? Někteří ekonomové, např. Ing. Stanislav Heczko, Ph.D., odhadují, že přínosy bezplatné MHD by byly větší než růst nákladů. Některé vyhodnocené projekty v zahraničí mu dávají za pravdu.
Na rozdíl od jiných komodit případně poskytovaných zdarma (např. chleba) je u MHD omezená možnost zneužití (příliš nadměrného používaní pro jiné účely), jak v praxi ukazuje bezplatné užívání dětmi a důchodci, snad kromě dočasného náhradního přístřeší pro bezdomovce. MHD by byla poskytována jako veřejná služba podobně jako např. osvětlení města.
Bude vedení města ochotno uspořádat o této věci lidové hlasování, dát důvěru “hlasu lidu”, jednak aby se občané vyjádřili k možnému riziku a potřebě vynaložit zvýšené náklady na MHD, jednak aby na občany byla oprávněně přenesena část odpovědnosti za rozhodnutí, které má kladné důsledky i významný vliv na využití společných peněz? Přispěje takové rozhodování občanů ke výšení zájmu o hospodaření ve městě a jeho kontrolu, snížení plýtvání městskými prostředky, předcházení korupci – tedy tomu, o co ve svých programech “usilují” všichni uchazeči o městské funkce?
Pokud by se bezplatná MHD týkala jen občanů města, musel by být zachován celý systém placení a kontroly jízdného pro všechny ostatní, což by podstatně snížilo možné přínosy. Rozsah zahrnutí Pražské integrované dopravy (PID) do projektu nezávisí jen na rozhodnutí v Praze. Zkušenosti z Frýdku-Místku se zahrnutím příměstských tras jsou dobré.
Automobilismus je také zdrojem daňových příjmů (spotřební daň, DPH…) – to by se s nižší spotřebou paliv snížilo, ale většině z nás by to málo vadilo. Ušetřené peníze by nezahálely a vedly k jiným daňovým příjmům státu.
Lze předejít obavám z hrubého chování a růstu kriminální činnosti v MHD (do značné míry nezávisle na výši jízdného) např. informační kampaní a návody v dopravních prostředcích, jak postupovat, koho přivolat apod. při jejich výskytu?
Jasnou podmínkou je udržení a zlepšení kultury cestování MHD, její technický a technologický rozvoj, spíše zrychlení tempa rozšiřování sítě všech jejích součástí od metra, přes tramvaje a autobusy, podíl železniční dopravy až po pražské přívozy.
S bezplatnou MHD mají v různém rozsahu zkušenosti u nás v Třeboni (2002 - 6), ve Frýdku-Místku (od roku 2011), v Hořovicích (od roku 2008), ve Valašském Meziříčí (v roce 2009 a snad od roku 2015), v zahraničí v Commerce v Kalifornii a v Chapel Hill v Severní Karolíně, USA (od 60. let), Châteauroux, Aubagne či Castres ve Francii (od roku 2002), v Tallinnu v Estonsku (od roku 2012), v Hasseltu v Belgii (od roku 1997 od 2014), v Nové Gorici ve Slovinsku (od roku 2006), v Kiruně ve Švédsku (od roku …), v Templinu v Německu (?). Praha je však svým rozsahem jiné kafe!
K uskutečnění projektu bezplatné MHD v Praze je třeba důkladná příprava s účastí odborných složek, především z Magistrátu hl. města Prahy, DPP a Regionálního organizátora pražské hromadné dopravy (ROPID), dalších odborníků, rady a zastupitelstva. Je nutné upřesnit odhady dopadů, přínosů i nákladů a jejich finanční vyhodnocení. Bude trvat zátěž předchozích rozhodnutí v oblasti MHD a jejich dopadů často laickou i odbornou veřejností zpochybňovaných (hlavně pro nadsazené náklady) z předchozích období. I když bude postup rozhodný, bude příprava trvat nějaký čas. Funkční období 2014 – 18 by mělo stačit nejméně na odpovědnou přípravu a podle dosaženého stavu s dostatečnou pravděpodobností i na spuštění projektu. Veřejnost by měla být průběžně dostatečně informována.
Je možné i postupné řešení:
Stabilizace MHD – hlavně Dopravního podniku HMP – s (probíhajícím) rozšiřováním obslužnosti území a při zachování nebo postupném snižování cen jízdného.
Rozšíření skupin obyvatel jezdících zdarma nebo úlev pro některé kategorie.
Přeměna DP Praha z obchodní korporace (akciová společnost) na neziskovou organizaci (možné nižší daně a dotace, provoz méně nákladný, není nutno mimo jiné vyplácet podíly vlastníkům, například dividendy v případě akciové společnosti).
Použití jiných průkazů s kódy pro MHD než Opencard, např. i občanky.
Opatření pro zrychlení provozu a odstranění prostojů MHD, opatření týkající se parkování, zavádění mýtného, zvýšené investice do infrastruktury a nových vozů, oprav stanic a zastávek, tratí a výstavby nových, zavedení více nočních linek a nočního provozu metra a zvýšení bezpečnosti osob, kvalitnější pěší a cyklistické trasy atd.
Zvýšení a diferenciace jiných příjmů města pro financování provozu MHD.
Nakonec ocitujme názory z Internetu:
Bezplatná MHD? Nejde to? Ale jde, když se nebudou stavět další nesmyslně drahé tunely, ušetří se za licence za předraženou Opencard, DPP bude rozumně hospodařit a ne nakupovat tramvaje na trati, které nepostavil, a pak se je snažit prodávat někomu jinému. Zlepší se životní prostředí. Nemožné je nakonec možné.
Jistě by bezplatná MHD měla být doprovozena celkově odpovědnějším hospodařením města. Řada známých příkladů nehospodárnosti (jsou uvedeny) ukazuje na vysokou pravděpodobnost zajištění potřebných 5 – 7 mld. Kč ročně na MHD zdarma.
Bezplatnou MHD prosazovat a nemyslet to jen jako volební tahák. Vlastně není, komu by to uškodilo, i kdyby město mělo dost doplácet. Je ovšem potřeba počítat s průběžným sebeučením a včas přijmout potřebné změny.
Pro používání MHD místo v ulicích dnes přemnožených osobních automobilů je třeba také motivace – bezplatné poskytování této služby jí může účinně být!
Krajská organizace KSČM v PrazeDobrý den, k tomuto tématu jsme zpracovali vysvětlující text, který přikládám:
Za bezplatnou městskou hromadnou dopravu v Praze!
Na základě zkušeností z jiných měst u nás i ve světě se návrh objevuje z více stran. Byl například součástí kampaně, kterou v roce 2005 vedli členové Komunistického svazu mládeže a pražská organizace KSČM, objevuje se ve Straně Zelených a v Pirátské straně, ve straně Patrioti – Volba pro Prahu, v ČSSD v Brně, také vznikla nová volební aktivitaMHDzdarma.cz, na základě zkušeností odjinud se k němu hlásí někteří jednotlivci.
Projekt by jasně přispěl k pověsti Prahy – stala by se přitažlivějším městem pro své obyvatele i pro její návštěvníky. Zároveň by v tomto rozsahu šlo o odvážný a také riskantní pokus.
Některé přínosy jsou neoddiskutovatelné, i když ne všechny lze snadno převést na finanční vyjádření a mohou mít i dílčí záporné stránky:
Zvýšení spokojnosti cestujících s poskytováním veřejné služby, která už dnes je více zaměřena na sociální skupiny se středními, nižšími nebo velmi malými příjmy (posílení sociální rovnosti a spravedlnosti, zvýšení právě jejich mobility, včetně dopadu na zaměstnanost).
Úspora občanů města i návštěvníků, pro ty, kteří pravidelně cestují MHD, by šlo o úsporu jistě v tisících Kč na občana města za rok. To představuje růst disponibilních příjmů občanů a jejich použití v jiných oblastech, včetně příznivých dopadů na veřejné finance, např. vliv na životní úroveň nebo návštěvnost kulturních, sportovních apod. akcí.
Převažující příspěvek ke zkvalitnění života obyvatel. Zklidnění, méně stresu řidičů i cestujících, snížení počtu vozidel, méně ucpané křižovatky a kratší fronty a popojíždění v nich, snížení hlučnosti a zvýšení rychlosti povrchové dopravy, snížení emisí (od výbušných motorů k elektrickému pohonu tramvají a metra), počtu dopravních nehod a jejich důsledků, menší problémy s parkováním atd. Příznivá možnost rozšiřování pěších zón ve městě a zón bez automobilů (s výjimkou nezbytné dopravy).
Úspora za tisk a distribuci jízdenek, za pořizování a provoz označovacích strojků, všech forem nákupu jízdenek (placení jízdného) včetně zjednodušení některých dopravních staveb. Opencard (anebo podobný systém) pro MHD bezpředmětný – úspora s ním spojených pořizovacích i provozních nákladů jak města, tak cestujících. Snížení počtu revizorů, jiné zaměření kontrolní a dohlížecí činnosti s možností posílit dohled městské policie na pořádek i v MHD. Nebyli by černí pasažéři. Úspora za právní vymáhání nedoplatků a pokut. Skončení exekucí kvůli jízdnému, včetně jejich doprovodných důsledků jako jsou práce načerno, snížení příjmů státu a obcí atd.
Snížení opotřebení dopravních cest.
Proti tomu stojí rovněž neoddiskutovatelné náklady:
Náhrada z rozpočtu magistrátu (bez městských částí) za dosud vybírané jízdné přibližně 4,5 mld. Kč a vzrůst provozních nákladů podle úspěšnosti přechodu na MHD odhadem ve výši ½ až 2 mld. Kč. Při zavedení bezplatné MHD představuje dofinancování ze současných 15,7 mld. Kč vzrůst na 20,7 až 22,2 mld. Kč, tj. o 11 – 14 % rozpočtu magistrátu.
Větší využití, a tím růst nákladů – při současném podílu MHD na dopravě v Praze v rozsahu asi 55 % může vzrůst potřeba využití MHD nejvýš o 20 – 30 %, což je spíš nadsazený předpoklad. (Auta ovšem také mají i své výhody a volnější ulice také umožní jejich snadnější použití v potřebných případech.) Zvýšené investiční náklady z vyššího využití (další vozový park, příslušenství a infrastruktura) – možný hrubý předpoklad o polovinu % zvýšení využití MHD.
Možnost bezpečného a levného parkování v koncových místech MHD by bylo třeba posílit.
A teď jinak:
Každý den ujedou osobní automobily po Praze přes 20 mil. km a do širšího centra vjíždí přes 273 000 osobních aut každý pracovní den. Snížení o 1% tedy znamená denně menší provoz o víc než 200 000 km, o 2700 aut v centru méně a na okruhu o skoro 5500 méně. V Tallinnu se snížil provoz o 15 %! Na MHD by se přenesla zátěž odpovídající průměrné obsazenosti osobního automobilu 1,3 osoby. Potřebné posílení MHD by jak u autobusů (v 1 autobusu pohodlně jede posádka 11,5 auta), tak u tramvají i metra představovalo nejvýš jednotky procent, v případě největší účinnosti bezplatné MHD do 15 % proti současnému stavu.
Přinese větší mobilita díky snadné dopravě zvýšení zaměstnaných osob, přitažlivost Prahy pro domácí i zahraniční návštěvníky – bezplatná MHD asi bude také “atrakcí” – a více volných prostředků domácností pro větší útratu, a tím i další daňové příjmy pro stát i pro Prahu? Nakolik to může vyrovnat navíc vynaložené náklady? Někteří ekonomové, např. Ing. Stanislav Heczko, Ph.D., odhadují, že přínosy bezplatné MHD by byly větší než růst nákladů. Některé vyhodnocené projekty v zahraničí mu dávají za pravdu.
Na rozdíl od jiných komodit případně poskytovaných zdarma (např. chleba) je u MHD omezená možnost zneužití (příliš nadměrného používaní pro jiné účely), jak v praxi ukazuje bezplatné užívání dětmi a důchodci, snad kromě dočasného náhradního přístřeší pro bezdomovce. MHD by byla poskytována jako veřejná služba podobně jako např. osvětlení města.
Bude vedení města ochotno uspořádat o této věci lidové hlasování, dát důvěru “hlasu lidu”, jednak aby se občané vyjádřili k možnému riziku a potřebě vynaložit zvýšené náklady na MHD, jednak aby na občany byla oprávněně přenesena část odpovědnosti za rozhodnutí, které má kladné důsledky i významný vliv na využití společných peněz? Přispěje takové rozhodování občanů ke výšení zájmu o hospodaření ve městě a jeho kontrolu, snížení plýtvání městskými prostředky, předcházení korupci – tedy tomu, o co ve svých programech “usilují” všichni uchazeči o městské funkce?
Pokud by se bezplatná MHD týkala jen občanů města, musel by být zachován celý systém placení a kontroly jízdného pro všechny ostatní, což by podstatně snížilo možné přínosy. Rozsah zahrnutí Pražské integrované dopravy (PID) do projektu nezávisí jen na rozhodnutí v Praze. Zkušenosti z Frýdku-Místku se zahrnutím příměstských tras jsou dobré.
Automobilismus je také zdrojem daňových příjmů (spotřební daň, DPH…) – to by se s nižší spotřebou paliv snížilo, ale většině z nás by to málo vadilo. Ušetřené peníze by nezahálely a vedly k jiným daňovým příjmům státu.
Lze předejít obavám z hrubého chování a růstu kriminální činnosti v MHD (do značné míry nezávisle na výši jízdného) např. informační kampaní a návody v dopravních prostředcích, jak postupovat, koho přivolat apod. při jejich výskytu?
Jasnou podmínkou je udržení a zlepšení kultury cestování MHD, její technický a technologický rozvoj, spíše zrychlení tempa rozšiřování sítě všech jejích součástí od metra, přes tramvaje a autobusy, podíl železniční dopravy až po pražské přívozy.
S bezplatnou MHD mají v různém rozsahu zkušenosti u nás v Třeboni (2002 - 6), ve Frýdku-Místku (od roku 2011), v Hořovicích (od roku 2008), ve Valašském Meziříčí (v roce 2009 a snad od roku 2015), v zahraničí v Commerce v Kalifornii a v Chapel Hill v Severní Karolíně, USA (od 60. let), Châteauroux, Aubagne či Castres ve Francii (od roku 2002), v Tallinnu v Estonsku (od roku 2012), v Hasseltu v Belgii (od roku 1997 od 2014), v Nové Gorici ve Slovinsku (od roku 2006), v Kiruně ve Švédsku (od roku …), v Templinu v Německu (?). Praha je však svým rozsahem jiné kafe!
K uskutečnění projektu bezplatné MHD v Praze je třeba důkladná příprava s účastí odborných složek, především z Magistrátu hl. města Prahy, DPP a Regionálního organizátora pražské hromadné dopravy (ROPID), dalších odborníků, rady a zastupitelstva. Je nutné upřesnit odhady dopadů, přínosů i nákladů a jejich finanční vyhodnocení. Bude trvat zátěž předchozích rozhodnutí v oblasti MHD a jejich dopadů často laickou i odbornou veřejností zpochybňovaných (hlavně pro nadsazené náklady) z předchozích období. I když bude postup rozhodný, bude příprava trvat nějaký čas. Funkční období 2014 – 18 by mělo stačit nejméně na odpovědnou přípravu a podle dosaženého stavu s dostatečnou pravděpodobností i na spuštění projektu. Veřejnost by měla být průběžně dostatečně informována.
Je možné i postupné řešení:
Stabilizace MHD – hlavně Dopravního podniku HMP – s (probíhajícím) rozšiřováním obslužnosti území a při zachování nebo postupném snižování cen jízdného.
Rozšíření skupin obyvatel jezdících zdarma nebo úlev pro některé kategorie.
Přeměna DP Praha z obchodní korporace (akciová společnost) na neziskovou organizaci (možné nižší daně a dotace, provoz méně nákladný, není nutno mimo jiné vyplácet podíly vlastníkům, například dividendy v případě akciové společnosti).
Použití jiných průkazů s kódy pro MHD než Opencard, např. i občanky.
Opatření pro zrychlení provozu a odstranění prostojů MHD, opatření týkající se parkování, zavádění mýtného, zvýšené investice do infrastruktury a nových vozů, oprav stanic a zastávek, tratí a výstavby nových, zavedení více nočních linek a nočního provozu metra a zvýšení bezpečnosti osob, kvalitnější pěší a cyklistické trasy atd.
Zvýšení a diferenciace jiných příjmů města pro financování provozu MHD.
Nakonec ocitujme názory z Internetu:
Bezplatná MHD? Nejde to? Ale jde, když se nebudou stavět další nesmyslně drahé tunely, ušetří se za licence za předraženou Opencard, DPP bude rozumně hospodařit a ne nakupovat tramvaje na trati, které nepostavil, a pak se je snažit prodávat někomu jinému. Zlepší se životní prostředí. Nemožné je nakonec možné.
Jistě by bezplatná MHD měla být doprovozena celkově odpovědnějším hospodařením města. Řada známých příkladů nehospodárnosti (jsou uvedeny) ukazuje na vysokou pravděpodobnost zajištění potřebných 5 – 7 mld. Kč ročně na MHD zdarma.
Bezplatnou MHD prosazovat a nemyslet to jen jako volební tahák. Vlastně není, komu by to uškodilo, i kdyby město mělo dost doplácet. Je ovšem potřeba počítat s průběžným sebeučením a včas přijmout potřebné změny.
Pro používání MHD místo v ulicích dnes přemnožených osobních automobilů je třeba také motivace – bezplatné poskytování této služby jí může účinně být!
Krajská organizace KSČM v Praze