Hejtman Martin Červíček sezval k jednomu stolu zástupce obou stran, aby si nastavili podmínky spolupráce s hlavním cílem – dostat lokomotivu zpět do regionu. Právě kraj by v tom mohl sehrát důležitou roli.
„Osud jaroměřské lokomotivy Ringhoffer mi není lhostejný. Pánové z místního železničního muzea dlouhá léta o unikátní stroj pečovali a nyní se ho museli vzdát ve prospěch Národního technického muzea, kterému ho vlastník, společnost Čepro, daroval. Vlastnictví unikátního exponátu je nepopiratelné, chceme však nastavit další spolupráci obou subjektů tak, abychom se dočkali dne, kdy se lokomotiva třeba jen na čas vrátí zpět do našeho regionu,“ uvedl hejtman Martin Červíček, který k jednání sezval obě zainteresované strany.
Za Národní technické muzeum jednal generální ředitel Karel Ksandr a ředitel odboru železničního muzea Michal Novotný. Jaroměřské železniční muzeum zastupovali Bohuslav Škoda a Pavel Černý. Setkání se zúčastnila také náměstkyně hejtmana Martina Berdychová odpovědná za kulturu a ředitel Muzea východních Čech Petr Grulich.
„Obě strany představily podmínky, za kterých by budoucí spolupráce mohla probíhat. Královéhradecký kraj, respektive Muzeum východních Čech by jim v tom mohlo podat pomocnou ruku tak, že by spolupráci zaštítilo,“ doplnila náměstkyně Martina Berdychová.
Výsledkem setkání je tak první důležitý krok pro budoucí kooperaci regionu s Národním technickým muzeem, které má pobočky po celé republice. „V blízké době by Národní technické muzeum mohlo do Jaroměře zapůjčit několik exponátů ze své obrovské sbírky železniční techniky. Věřím, že spolupráce se osvědčí a otevře tím cestu návratu naší unikátní mašinky zpět,“ dodal hejtman.
Míč je nyní na straně Národního technického muzea, které připraví smluvní dokument, v němž by figurovala jak Výtopna Jaroměř, tak i kraj a jeho Muzeum východních Čech. Ty budou partnerem spolupráce a zároveň mediátorem cesty lokomotivy Ringhoffer zpátky do Královéhradeckého kraje.