Hlavním cílem této novely je implementace, tedy transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady ze dne 7. července 2021, kde jde především o uplatnění pravidel liniového zákona pro transevropské dopravní sítě TEN-T tak, aby to, co se koneckonců v období českého předsednictví podařilo vložit do revize sítě TEN-T tak, aby se na všechny ty dopravní klíčové stavby vztahovala právě podoba čtyři sta šestnáctky, tedy zákona o urychlení liniových staveb.
Ten implementační návrh přináší několik důležitých změn. Jak jsem zmiňoval, všechno, co je obsaženo v té základní síti, tedy core(?) TEN-T, tak se automaticky stává předmětem ochrany liniového zákona a veškeré povolování tedy potom poběží právě podle tohoto zákona. To je jedna z těch důležitých změn, které jsou tam obsaženy, ale přibývají i další konkrétní úpravy, tak abychom dokázali vyhovět právě té evropské legislativě.
V tomto případě ten efekt ale bude nepochybně pozitivní, protože nás se v případě sítě TEN-T týká celá řada přeshraničních úseků. A v tomto případě právě evropská legislativa upravuje, kdo a podle jakého právního řádu se tedy bude řídit například soutěžení té stavby. A tady platí, že se v tomto případě určí jedna z těch zemí, na jejímž území část toho úseku bude. A ta bude tím klíčovým partnerem, bude tím, kdo bude určovat i podmínky právě veřejné obchodní soutěže i povolování té stavby pro ten daný konkrétní úsek.
Další důležitá změna, kterou přináší ta novela zákona, zahrnuje i přesné podmínky poskytování předběžných informací, a to dokonce nad rámec nového stavebního zákona tak, aby v případě, že se jedná právě o ochranu zákona 416, tak aby tam všechny dotčené orgány, všechny dotčené instituce měly přímou povinnost informovat příslušný klíčový stavební úřad o tom, co se v tom území, v tom daném záměru odehrává z hlediska všech daných ostatních chráněných zájmů, jako je například ochrana přírody a krajiny a podobně.
Pro doplnění uvádím, že tedy ten zákon podle té novely se bude vztahovat nejenom na ten konkrétní výčet všech staveb, který je uvedený v příloze číslo 2, ale bude se opravdu vztahovat na vše, co souvisí s tou základní sítí, tedy core(?) TEN-T a v investičních nákladech přesahuje tři sta milionů eur. A zároveň půjde i o konkrétní terminály železniční a silniční dopravy, které na té síti core(?) TEN-T budou. I to je jedna z těch důležitých změn, kterou zákon přináší.
Zároveň bych rád doplnil jednu konkrétní změnu, která se týká české dálniční, respektive české silniční sítě, kdy v příloze číslo 2 je uvedena jako stavba, která bude povolována podle čtyři sta šestnáctky, a to konkrétně stavba D43, ale dochází ke změně označení té komunikace. Nic ostatního se nemění. V minulém roce zároveň proběhlo rozhodnutí o tom, že v celé délce půjde o čtyřpruhovou komunikaci a nové označení je 1/73. Pro vaši představu jde o spojení dálnice D1 a budoucí dálnice D35 v úseku mezi Brnem a Moravskou Třebovou.
Co se týče dalších podmínek té legislativní úpravy, zmiňoval jsem mezinárodní spolupráci, pro kterou nově ta novela upravuje podmínky. Zmiňoval jsem konkrétně i informační povinnost, to, aby bylo možné získat předběžnou informaci ve významně větším rozsahu než v případě staveb, které se nepovolují podle čtyři sta šestnáctky. A zmínil jsem ten významně změněný okruh staveb, na které se čtyři sta šestnáctka podle té novely bude vztahovat.
Na závěr - ano, jde o to, abychom dokázali funkční nástroj zákona 416 vztáhnout na stavby, které jsou pro Českou republiku klíčové, které zároveň znamenají díl české odpovědnosti na budování celé té evropské, transevropské dopravní sítě, kde jsou obsaženy stavby vodní, ale také železniční a silniční infrastruktury. A v tomto smyslu se liniový zákon rozšíří právě na ten širší výčet staveb, včetně nových terminálů železniční a silniční sítě.
Pokládám tu změnu za důležitou, pokládám ji za prospěšnou i pro ekonomiku České republiky. Předpokládám, že s otevřením tohoto implementačního zákona dojde k řadě dalších doplnění. Nás čeká určitě uvedení nezbytných podmínek a úpravy české situace pro AFIR, dohodu, která se tvoří na evropské úrovni a která má zajistit napříč celou Evropou adekvátní infrastrukturu pro dobíjení, ale i pro plnění vodíkem na té základní transevropské síti. To je určitě věc, kterou bude možné doplnit v rámci projednávání toho zákona. A samozřejmě se nabízejí další klíčové věci, které bychom v rámci čtyři sta šestnáctky, tak jak v minulosti se podařilo díky tomuto zákonnému nástroji usnadnit cestu dopravních staveb a dalších liniových staveb na svět, tak bychom toho chtěli využít i v tomto případě. Mnohokrát děkuji za pozornost a prosím zároveň o pochopení pro ty důležité kroky, které ta předložená novela zákona v sobě zahrnuje.