„Naši občané a firmy pociťují každý den nedostatky stávajícího železničního propojení mezi Českem a Německem. Máme v zásadě pouze jedno kapacitní spojení přes Ústí nad Labem, které je už ale mnoho let na hranici svých možností. Je pro nás proto velmi důležité vybudovat nová moderní železniční spojení a jsem rád, že se k tomuto úkolu přihlásila i německá strana, a to i v kontextu připravované aktualizace Spolkového plánu rozvoje dopravních cest,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
„Výstavba vysokorychlostních tratí i výrazné zlepšení parametrů těch konvenčních si vyžádá velké množství finančních prostředků. Proto chceme společně postupovat ve vyjednávání vůči orgánům Evropské unie tak, abychom byli schopni zajistit dostatek finančních prostředků. Náš společný hlas bude v Evropě slyšet,“ dodává Kupka.
„Přeshraniční mobilita je jedním ze základních kamenů evropské myšlenky. K tomu je ale nutně potřeba odpovídající infrastruktura. V rámci naší dnešní dohody se zaměříme na rozvoj klimaticky šetrné železnice. Chceme zkrátit cestovní dobu mezi Berlínem a Prahou a elektrifikovat jižní spojení z Mnichova a Norimberku. Tím posílíme osobní i nákladní železniční dopravu mezi našimi dvěma zeměmi,“ řekl spolkový ministr digitalizace a dopravy Volker Wissing po podpisu memoranda.
Ve společném prohlášení panuje shoda na nutnosti postavit nové vysokorychlostní železniční spojení Berlína, Prahy a Vídně, tzv. trať Via Vindobona. Nejvýraznější stavbou nové trati v úseku Drážďany – Praha bude až 29 kilometrů dlouhý přeshraniční železniční tunel pod Krušnými horami. Správa železnic momentálně připravuje soutěž na zhotovitele geologického průzkumu v lokalitě Krušnohorského tunelu. Průzkum by měl být ještě letos zahájen.
Pro zlepšení spojení s Bavorskem je důležité pokračovat v modernizaci, elektrizaci a zkapacitnění trati Plzeň – Domažlice – Česká Kubice – státní hranice – Schwandorf – Mnichov/Norimberk jako dalšího dálkového osobního a kapacitního nákladního železničního spojení. Na české straně se připravuje modernizace úseku Plzeň – Domažlice – státní hranice. Z pohledu ČR je důležité využití tratě nejen pro osobní dopravu, ale i pro dopravu nákladní, a to v minimálním rozsahu jednoho nákladního vlaku během každé hodiny včetně špičkové (24 párů vlaků rovnoměrně rozdělených během dne).
Ministr Kupka i ministr Wissing se zároveň shodli, že chtějí usilovat i o modernizaci trati Praha – Plzeň – Cheb – Norimberk. „Spojení přes Cheb podporujeme a považujeme ho za perspektivní pro meziregionální dopravní obslužnost mezi Karlovarským krajem a Bavorskem, případně i pro nákladní dopravu z Ústeckého kraje,“ zdůrazňuje Kupka.
Mimo diskuzi nezůstal ani aktuální vývoj evropské dopravní legislativy akcentující ozelenění nákladní dopravy, či snižování emisí v dopravě a využití syntetických paliv.