Plné rozporů jsou předpisy při zavádění elektromobility, a to nejen s předpisy stávajícími, ale zejména s logikou a zkušenostmi lidí.
Na každý nový byt v bytových domech připadá dle předpisů tabulková plocha podzemních parkovacích garáží. V podstatě platí, že co se postaví nad zemí, musí se postavit i pod zemí.
V současné době ale neexistuje zařízení, které by dokázalo uhasit elektromobil stejně rychle jako konvenční auto, takže jakýkoliv požár elektromobilu zde nutně znamená ohrožení celé budovy. Lithium-iontové požáry jsou chemickou reakcí a v některých případech jejich uhašení trvá několik dní. Např. v březnu 2019 muselo 50 hasičů v rakouském Tyrolsku tři dny likvidovat požár elektromobilu značky Tesla. Ten vzplanul po nárazu do stromu a s konečnou platností se ho podařilo uhasit až po třídenním uložení do kontejneru s vovou. Nebyl to přitom jediný požár takového vozu. Podzemní garáže jsou také kvůli nízkým stropům hůře přístupné pro běžnou hasičskou techniku. I v případě elektromobilů musí projektant zajistit bezpečnost garáže s ohledem na to, aby nebyly ohroženy žádné osoby. Pokud dojde k závěru, že toho není schopen, měl by například omezit nabíjení elektromobilů v garážích.
Obdobně ohroženy jsou rovněž obchodní centra s parkovacími stáními. Případný požár elektromobilu v nich hrozí minimálně obrovskými materiálními ztrátami.
V tu samou chvíli po České republice nová směrnice Evropské unie požaduje instalaci kabelů pro pozdější montáž dobíjecí stanice pro každé parkovací místo. Tato povinnost platí výslovně také pro podzemní hromadné garáže v budově.
Z druhé strany se u nás, v Olomouci, objevil první zákaz vjezdu elektromobilů do podzemních garáží nově budovaného bytového domu. Podobné zákazy jsou ale k vidění i v Německu.
Kdo zodpovědněji přistupuje k problematice dobíjení elektromobilů v podzemních garážích, EU nebo olomoucký stavitel? Já v tom mám jasno, selský rozum má opět pravdu, je otázkou času, kdy těžko uhasitelný hořící elektromobil způsobí nějakou tragédii. Olomoučtí stavitelé sice předběhli dobu a budou se možná potýkat s proevropskou byrokracií, která se samozřejmě již ozvala, když mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Vilém Frček řekl:„ Stávající stavební zákon ani jeho prováděcí právní předpisy nezakazují vjezd elektromobilům do podzemních garážích a neomezují tak povolený účel užívání zkolaudované stavby podzemní garáže“, ale pravda je na jejich straně, bezpečnost občanů musí mít vždy přednost před ideologií.