O tom, jaká by měla být úloha dnes povinných rad, diskutují dnes ve sněmovně zástupci zřizovatelů škol, pedagogů, rodičů i žáků na semináři s názvemŠkolská rada - užitečný partner, zákonem vnucený orgán školy nebo nebezpečí pro ředitele?
Školská rada totiž v současnosti nemá žádné povinnosti, žádnou odpovědnost, ani návaznost na další samosprávné orgány ve škole. Přitom může podávat návrh na odvolání ředitele školy nebo na vypsání konkurzu.
„Musíme diskutovat o tom, zda mají školy mít vůbec svoje rady povinně a pokud ano, jakou mají mít jejich členové odpovědnost. Navrhla jsem, aby školské rady a zřizovatelé hodnotili ředitele škol podle předem zveřejněných kritérií. Jen tak lze zabránit případné zvůli a nemístnému politickému vměšování," říká poslankyně Nina Nováková (TOP 09).
Idea školské rady vznikla už na začátku 90. let a jejím cílem bylo zapojit všechny skupiny, které tvoří školní prostředí - tedy ředitele, pedagogy, žáky i rodiče, a také zástupce zřizovatele a obyvatel obce. Nejprve byla školská rada dobrovolná a její rozhodnutí se musela opírat například o nadpoloviční většinu rodičů, pedagogů, zletilých žáků. Od roku 2004 už mají školy povinnost zřizovat školské rady. Mívají jen malý počet členů (od 3 po 9), mají právo navrhnout odvolání ředitele školy, kompetenci hovořit do všech dokumentů školy, ale žádnou odpovědnost k těm, co je zvolili.
„Školské rady v současnosti přešlapují na místě a jako povinné jsou mnohdy vnímány jako formalita nebo přítěž. Měli bychom se vrátit k původnímu záměru. Důvod, proč existují, je jasný – skupiny kolem školy se musí na životě školy podílet, ale dalšími důvody by měla být pomoc pro zřizovatele každé školy a ochrana před možnými necitlivými politickými zásahy,“ míní poslankyně Nováková.
Pozměňovací návrh chce, aby si zřizovatel v diskusi s dalšími ujasnil, co vlastně od své školy očekává. Z těchto závěrů, které budou veřejné, by členové školské rady měli vycházet, rozhodnou-lise navrhnout vypsání nového konkursu na ředitele školy. Diskutovat by se mělo také o možné dobrovolnosti, případně přiznání právní subjektivity, která by ze školské rady udělala variantu správní rady.