dovolte mně, abych vás ve stručnosti provedl tím, co se dělo ve školství v posledních třech měsících, jakým způsobem školství zareagovalo na příchod ukrajinských uprchlíků. Na začátek bych předřadil, že nepomáháme ukrajinským běžencům a ukrajinským dětem na úkor českých dětí a jejich rodičů. Jsou strany a jsou jedinci, kteří se xenofobně snaží podsouvat tato toto tvrzení, ale není to pravda. Je to jasně vidět na tom, že jsme předřadili zápisy do českých škol a školek pro české občany, čeští občané mají zápisy do škol a školek dříve než ukrajinské děti. A vy, kteří sedíte v této Sněmovně, jste pro to ve své valné většině hlasovali. V mateřských školách bylo k poslednímu dubnu bezmála 13 000 volných míst, v základních školách přes 150 000 volných míst. Prozatím jsme to zvládli. Zvládli to především učitelé, ředitelé škol, ale i zřizovatelé, kterým bych chtěl poděkovat za jejich kreativitu, za jejich neuvěřitelnou invenci, jakým způsobem individuálně pečují o každé ukrajinské dítě a snaží se najít to, co pro konkrétní dítě je nejlepší.
Pokud část opozice najela na rétoriku "upřednostňujete Ukrajince na úkor našich občanů", pak je třeba říct, není to pravda. Pravdou je, že ve třídě bude třeba o něco málo více žáků, pravdou je, že se někde budou muset možná od září učit na směny, ale Ukrajina je ve válce, Ukrajinu napadla Ruská federace a my buď pomůžeme nebo jasně řekneme: my pomáhat nebudeme. Asi tušíte, že já jako ministr školství budu vždy upřednostňovat to první. Abychom pak nebyli jako ve známém satirickém seriálu - poskytneme jim veškerou podporu kromě pomoci.
Reagovali jsme okamžitě a jsme za to uznáváni v Evropské unii. Už 21. března začal platit lex Ukrajina, opatření ve školství, za což bych i vám, kolegyně a kolegové napříč politickým spektrem, chtěl poděkovat. Umožnil vstřebat nápor dětí, rozvázal ředitelům ruce, umožnil výjimky. Okamžitě jsme začali zjišťovat volné kapacity škol v jednotlivých regionech. Máme podrobné informace, máme mapy, jsme vybaveni daty a připraveni na 1. září. To, co je velká neznámá, je to, co se bude dít dál, jestli konflikt na Ukrajině se postupně uklidní a skončí do 1. září a 1. září tu budeme mít třeba polovinu dětí, nebo bude konflikt dále gradovat a budeme tu mít 1. září zhruba dvojnásob dětí. Chystáme se na obojí.
Zahájili jsme jazykové kurzy pro děti a mladé lidi různými cestami. Pro výzvy na poskytnutí kurzů jsme alokovali 150 milionů korun. Umožnili jsme ukrajinským středoškolákům přihlásit se na české střední školy. Podle některých byly pro ně podmínky moc mírné, podle jiných naopak moc tvrdé. Za mě je to známka toho, že nastavení bylo vyvážené. Uvolnili jsme pro školy peníze, navyšujeme rezervy krajských úřadů pro činnosti škol. Pro období do srpna jsou to 2 miliardy 300 milionů korun, pro období na září a prosinec, kdy induktivní náklady činí až 5 miliard 900 milionů korun. 11. dubna jsme vyhlásili výzvu na poskytnutí dotace na podporu volnočasových adaptačních skupin pro děti od tří do patnácti let ve výši jedné a čtvrt miliardy korun. Při financování vysokých škol bude zohledněn počet ukrajinských studentů přijatých ke studiu. Náklady jsou spočítány v tuto chvíli na 1 miliardu 290 milionů korun. Začátkem května jsme s ukrajinským ministerstvem dohodli, že školní docházka v České republice bude dětem uznána po návratu na Ukrajinu.
Co nás čeká a co musíme udělat. Míst ve školách máme dost, jen se bohužel volné kapacity nekryjí s místy ubytování a s místy, kde maminky seženou snadno práci. To je úkol, který řešíme nyní. Musíme ulehčit Praze a prstenci kolem Prahy, tam je situace skutečně nejvážnější. Stále držíme strategii, že nechceme vytvářet enklávy ukrajinských tříd a škol. Chceme vzdělávat ukrajinské děti v českých třídách. Jak nás upozorňují veškeré expertní panely a expertizy, že z hlediska vyhnutí se budoucím problémům, vytváření různých ghet, je nejlepší integrace do českých tříd. Ne všude to půjde, někde to půjde lépe, někde hůře, někde ty možnosti jsou, někde jsou menší. Naším úkolem je v tuto chvíli připravit zákon lex Ukrajina II, který to umožní a o kterém předpokládám, že v příštích dvou měsících budeme i v této Sněmovně diskutovat.
Je nutné věnovat pozornost mladistvým uprchlíkům ve věku 15 až 18 let, na které se již ze zákona nevztahuje povinná školní docházka a místní samosprávy se mnohde bojí sociálních nepokojů, neboť se očekává, že i nízké procento z nich se stane součástí pracovního trhu vzhledem k neznalosti českého jazyka, obavy z neznámého prostředí.
Na závěr bych chtěl říct, že situaci zvládáme a zvládneme. Chtěl bych ještě jednou poděkovat ředitelům, učitelům, asistentům, ukrajinským pomocníkům i všemu personálu škol i školek, jimž patří velký dík. Zvládli jste to skvěle. Děkuji vám za to. Nestrašme prosím kolapsem, žádný nenastane.
Děkuji za pozornost.