Na základě veřejné diskuze, kterou vyvolal případ z poloviny letošního února, se připomněl úřad Kanceláře veřejné ochránkyně práv. Ten už od roku 2009 poukazuje na mezeru v zákoně, která komplikuje život lidem využívajícím podporu speciálně vycvičených psů. V roce 2016 dokonce, v rámci doporučení Vládě, navrhl úřad přesné paragrafové znění návrhu.
„Přijde mi neuvěřitelné, že přestože má Vláda hotový návrh k dispozici už čtyři roky, doposud tuto citlivou záležitost odmítala řešit. Proto návrh podáme sami, momentálně dokončujeme formální úpravy a začínáme hledat podporu u ostatních klubů tak, abychom návrh mohli podat do konce týdne v tzv. režimu §90 jednacího řádu Sněmovny, tedy, aby byl schválen již v prvním čtení,“ komentuje přípravy předložení poslanec Radek Holomčík.
Návrh odstraňuje omezení, která často brání postiženým v pohybu ve veřejných prostorách a dopravních prostředcích právě kvůli doprovodu asistenčního psa. Ten by měl mít podle návrhu v tomto kontextu status nezbytné kompenzační pomůcky (čímž nijak nedojde k omezení jeho práv na ochranu před týráním).
„Postavení asistenčních a vodicích psů je jedním z citlivých problémů, které osoby s potižením u nás trápí. Bohužel, není zdaleka jediný. Proto se zaměřujeme i na další oblasti – snažíme se vyvolat jednání s Ministerstvem dopravy kvůli bezbariérovosti vlakové dopravy, ve sněmovním výboru budeme jednat se zástupci televizí o možnostech navýšení podílu vysílání přizpůsobeného potřebám lidí se sluchovým postižením, důsledně hlídáme i novelizaci stavebního zákona. Přestože se píše rok 2020, je v otázkách bezbariérovosti a prostupnosti veřejného prostoru na řadě míst smutný středověk,“ dodává Michal Prager, radní Prahy 14 a pirátský expert na bezbariérovost.