Na první pohled by se zdálo, že elektromobil má nižší emise, než auto na benzin nebo naftu. Ano, ale... Celková uhlíková stopa výroby elektromobilu je v některých ohledech horší než u auta se spalovacím motorem. V České republice je průměrné stáří osobního auta zhruba 15 let, a pokud budou lidé muset kupovat pouze drahé elektromobily, o to déle budou logicky jezdit se svými starými auty s vysokými emisemi
Klíčovou součástí elektromobilu je baterie. A řadu materiálů, nezbytných pro jejich výrobu, nemá Evropa vůbec v rukou. A víte, kdo o některých z nich rozhoduje? Čína. Takže se Evropa na jedné straně snaží zbavit energetické závislosti na Rusku a na druhé straně se dobrovolně žene do dalšího chomoutu?!
Na ministerstvu životního prostředí jsme elektromobilitu rozumně podporovali. Třeba pro potřeby měst a obcí nebo pro městskou hromadnou dopravu. Ale odmítali jsme, aby se direktivně rozhodlo, že nic jiného neexistuje. Elektromobilita je určitě cesta, ale ne jediná.
Doufám, že při dalším projednávání na úrovni členských zemí EU bude tento návrh možné aspoň částečně upravit. Budeme teď předsednickou zemí EU, a tak jsem velmi zvědav na kroky MŽP v tomto směru. Doufám, že i u nás nevyhraje ideologie nad zdravým rozumem a reálnou ochranou životního prostředí, nejen tou na papíře.