„Nově jsme se rozhodli rozšířit pomoc poskytovanou občanům o tzv. konzulárního ombudsmana. Na speciální telefonní lince či emailové adrese budeme reagovat na podněty občanů, kde máme nedostatky a jak naši pomoc ještě vylepšit,“ představil novinku ministr Tomáš Petříček. „Lidé píší podněty na sociální sítě ministerstva, stovky dotazů dostávám různými cestami i já osobně. Rádi pomůžeme v maximální míře, ale dotazy i podněty se musí dostat do ruky přímo odborníkům. A ti nesedí u sociálních sítí, budou dostupní skrze tyto kontakty,“ dodal.
Jak bude konzulární ombudsman fungovat? „Nebude to náhrada konzulární pomoci našich zastupitelských úřadů. Jedná se skutečně o ombudsmana, to znamená prostředek na řešení rozličných podnětů našich občanů a námětů na zlepšení našich služeb,“ zdůraznil náměstek pro konzulární sekci Martin Smolek. „Rádi si všechny připomínky vyslechneme, v řadě případů jde ale o nedorozumění, často musíme například vysvětlovat, kde jsou hranice našich kompetencí a podobně,“ doplnil.
„V případě, že náš občan bude mít pocit, že se ocitl v situaci, kterou není standardními postupy uvedenými na našem webu schopen uspokojivě vyřešit, nebo se s námi bude chtít podělit o námět, kterým by bylo možné českou konzulární službu vylepšit, zvedne telefon, nebo napíše email, na MZV ho vyslechne odborník a poradí mu jak situaci řešit nebo popřípadě začne situaci přímo se zastupitelským úřadem řešit,“ vysvětlil ředitel konzulárního odboru Pavel Pitel.
Testovací provoz konzulárního ombudsmana vyhodnotí Ministerstvo zahraničí na konci této turistické sezony, tedy v druhé polovině září. Pokud se nový projekt osvědčí, zůstane v paletě služeb, které poskytujeme občanům v nesnázích, natrvalo.