Od 1. ledna 2021 bude v Jihomoravském, Libereckém, Královéhradeckém, Jihočeském, Ústeckém kraji a Kraji Vysočina operovat společnost DSA, pro Moravskoslezský a Olomoucký kraj byla vybrána nabídka společnosti Air – Transport Europe. Hodnotícím kritériem byla výše nabídkových cen. Účastníci výběrového řízení mají nyní 15denní lhůtu, po kterou mohou podávat námitky na výběr dodavatele. K podpisu smlouvy dojde až po uběhnutí této doby.
Ministerstvo zdravotnictví vypsalo veřejnou zakázku s cílem zajistit, aby došlo k dalšímu rozvoji systému letecké záchranné služby a rozšíření a zkvalitnění celé služby při zachování co nejvyšší míry její bezpečnosti. Zadávací dokumentace vznikla ve spolupráci s širokou expertní komisí a vycházela z odborného dokumentu z roku 2018 „Současný stav a odborné, medicínské, provozní a technické požadavky na poskytování LZS v ČR v budoucnu“. Zároveň byly parametry zvoleny tak, aby došlo ke zlepšení 24hodinového pokrytí. „Je skvělé, že jsme s téměř ročním předstihem a bez problémů vybrali nové poskytovatele. To se v minulosti ještě nepodařilo. Navíc jsme zvýšili počet základen operujících v režimu 24/7. Veřejná zakázka na provozování letecké záchranné služby byla tvořena maximálně transparentně a ve spolupráci s těmi největšími odborníky v této republice. Cílem bylo maximálně zefektivnit a zkvalitnit tuto službu tak, aby se stala ještě více dostupnou,“ uvedl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.
„S tak rychlým výsledkem výběrového řízení jsem velice spokojen. Věřím, že dojde k rozvoji systému letecké záchranné služby a k její vyšší kvalitě a bezpečnosti,“ řekl prezident Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR Marek Slabý.
Nový systém provozování vrtulníků přináší sjednocení a standardizaci systému a fungování jednotlivých stanovišť bez ohledu na to, který provozovatel na nich vrtulník provozuje. Provozovatelé vrtulníků mají povinnost respektovat metodický pokyn „Minimální podmínky pro spolupráci provozovatele vrtulníku letecké záchranné služby a poskytovatele zdravotnické záchranné služby“, který ministerstvo vydalo již v minulém roce. „Metodiku jsme vydali z toho důvodu, že v ČR jsou vrtulníky provozovány několika různými provozovateli a bylo tedy nezbytné vytvořit jednotná pravidla pro všechny. Jsem přesvědčen o tom, že to povede ke zvýšení kvality a bezpečnosti této služby,“ dodal ministr.