Mgr. et Mgr. Adam Vojtěch, MHA

  • BPP
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,69. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

15.12.2021 15:47:00

HERA by měla aktivity členských států doplňovat, nikoliv nahrazovat

HERA by měla aktivity členských států doplňovat, nikoliv nahrazovat

Projev na 18. schůzi Senátu dne 15. prosince 2021. Balíček dokumentů k oblasti veřejného zdraví na úrovni Unie.

Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři, dámy a pánové, dovolte mi, abych vám představil sdělení a návrh nařízení, které Evropská komise zveřejnila dne 16. 9. 2021 v legislativním balíčku, jímž se zřizuje Úřad pro připravenost a reakci na mimořádné situace v oblasti zdraví, známý pod jménem HERA. Evropský parlament projednal tento legislativní balíček na plenárním zasedání dne 5. 10. 2021. Sdělení představuje shrnutí záměru na ustanovení HERA a je členěno do 7 kapitol, které podrobněji popisují záměr a úkoly nového úřadu, jeho dva funkční režimy, mezinárodní rozměr a jeho strukturu a správu. HERA by se konkrétně měla věnovat činnostem, jako jsou posílení koordinace zdravotní bezpečnosti Evropské unie v rámci připravenosti na krize propojením společného úsilí členských států, farmaceutického průmyslu a všech dalších zúčastněných stran. Také by měla řešit slabá místa, strategické záležitosti Evropské unie související s výrobou, nákupem, shromažďováním a distribucí zásob pro zdravotnická protiopatření a posílit globální struktury připravenosti a reakce na mimořádné situaci v oblasti zdraví. Záměrem Evropské komise je, aby HERA, která byla zřízena rozhodnutím Evropské komise, byla funkční od začátku roku 2022 a navázala na činnost takzvaného HERA inkubátoru, zaměřeného zejména na boj s variantami viru způsobujícího covid-19. HERA doplní činnost ECDC a EMA v režimu připravenosti i krizovém režimu. A přinese jí přidanou hodnotu, čímž se stane klíčovým pilířem Evropské zdravotní unie. Ve srovnání s ECDC bude mít HERA silnější mandát zaměřený na reakci, hodnocení a předvídání hrozeb. Klíčové je uvést, že HERA bude fungovat ve 2 režimech. To jest režimu připravenosti a krizovém režimu. V režimu připravenosti bude HERA řídit investice a opatření k posílení prevence a připravenosti na nové mimořádné události v oblasti veřejného zdraví na úrovni Evropské unie. Konkrétně bude detekovat potenciální hrozby, podporovat zdravotnická protiopatření, zajišťovat dostatečné výrobní kapacity kritických produktů a doporučení pro dostatečné zásoby na úrovni Evropské unie. A rovněž podporovat členské státy v posílení výrobních kapacit. Naopak v krizovém režimu, k jehož aktivaci bude docházet rozhodnutím rady na základě návrhu Evropské komise v případě vyhlášení nouzové situaci v oblasti zdraví, bude HERA moci čerpat ze silnějších pravomocí pro rychlé rozhodování a provádění zdravotnických protiopatření. Krizová opatření zahrnují možnost ustanovit Radu pro zdravotní krize – Health Crisis Board, v jejímž čele bude předsedkyně Evropské komise. Stálým členem komisař pro zdraví a bezpečnost potravin a další komisaři podle relevance k dané situaci.

Po vyhlášení krizového režimu bude vypracován jmenný seznam klíčových zdravotnických protiopatření a zavedeny jasné plány pro jejich výrobu, pořízení a distribuci. V tomto kontextu budou předmětem společných nákupů suroviny a komponenty potřebné pro výrobu zdravotnických protiopatření. Budou aktivovány zařízení v rámci EU FAB, to znamená výrobní kapacity na úrovni EU. Definována a připraveny budou jasné provozní postupy. Dále bude umožněna aktivace monitorovacího mechanismu relevantní krizových protiopatření, včetně zajištění jejich dostupnosti. V neposlední řadě bude možné v tomto režimu aktivovat krizové plány v oblasti výzkumu a inovací a krizové finanční nástroje. Činnost HERA bude rovněž zaměřena na mezinárodní úroveň, a to s cílem zajistit úzkou spolupráci s globálními partnery a dalšími aktéry, aby nedocházelo k výpadkům v dodavatelských řetězcích a ohrožení globálních výrobních kapacit zdravotnických protiopatření. Česká republika v obecné rovině již podpořila vznik iniciativy HERA inkubátoru, zejména jako platformu pro vzájemnou komunikaci a sdílení dat. V tomto ohledu a v souvislosti s pandemií covid-19 vnímá Česká republika především zabezpečení kapacit pro sekvenaci vzorků jako vysoce důležitou a nezbytnou činnost pro monitoring, analýzu a predikci dalšího vývoje epidemiologické situace, a to s ohledem na to včasné odhalování případů, u nichž byla zjištěna nová varianta viru. V souvislosti s dopady pandemie covid-19 souhlasí Česká republika s nutností posílení odolnosti a krizové připravenosti Evropské unie pro příklad případných událostí, a to zejména v oblasti zajištění dodávek účinných látek zdravotnických protiopatření, včetně snížení závislosti na třetích zemích. Česká republika nicméně trvá na nutnosti dostatečného právního zakotvení HERA včera řádného zapojení členských států, transparentního vymezení kompetencí a definování její spolupráce s ostatními platformami, institucemi a agenturami Evropské unie. Preferuje tedy ustanovení samostatné struktury mimo Evropskou komisi. Rovněž Česká republika požaduje respektování rozdělení pravomocí mezi Evropskou unii a členské státy v oblastech zdravotnictví a připravenosti na řešení krizí. A to v souladu s článkem 168 Smlouvy o fungování Evropské unie.

ČR má za to, že HERA by měla mít roli podpůrnou a koordinační aktivitám členských států, měla by je doplňovat a nikoliv nahrazovat. Děkuji vám za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama