po krátké době se opět vracíme k návrhu, který má stanovit právní rámec pro kompenzace nákladů, které poskytovatelům zdravotních služeb vznikly v souvislosti s probíhající epidemií onemocnění covid-19. Na úvod jen připomenu, že návrh ukládá zdravotním pojišťovnám povinnost tyto náklady kompenzovat a zmocňuje Ministerstvo zdravotnictví k vydání vyhlášky, která stanoví způsob výpočtu těchto kompenzací pro případ, že by se příslušní poskytovatelé zdravotních a sociálních služeb se zdravotními pojišťovnami nedohodli jinak.
V rámci schvalování návrhu v Poslanecké sněmovně byl materiál doplněn o odpuštění plateb pojistného na sociální pojištění pro poskytovatele lékárenské péče, kteří mají do 15 zaměstnanců, což se stalo tématem při projednávání návrhu zákona v Senátu. Senát rozhodl, že dotčenou úpravu vyjme z návrhu připraveného Ministerstvem zdravotnictví a v rozšířené podobě, kdyby se daná výjimka zjednodušeně řečeno vztahovala na lékárny ne o 15, ale o 25 zaměstnancích, jej vloží do návrhu Ministerstva práce a sociálních věcí. Za mě s tímto mohu souhlasit, protože skutečně si myslím, že je na místě řešit toto v příslušném tisku, který budeme projednávat zanedlouho, kam skutečně patří. Myslím si, že v tomto směru ten návrh, jak je postoupený Senátem, tak by měl být schválen Poslaneckou sněmovnou.
Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předložený návrh zákona, to bych chtěl znovu zopakovat, je pro české zdravotnictví vysoce potřebný. V případě segmentu poskytovatelů zdravotních služeb, u nichž se obvykle každoroční vyúčtování zdravotních služeb neprovádí, jelikož nemají stanovené zálohy, je situace problematická v tuto chvíli, neboť u nich pokles produkce se projeví a projevuje prakticky okamžitě. Jedná se zejména o poskytovatele zdravotnické dopravní služby a poskytovatele lázeňské léčebně rehabilitační péče. Tyto segmenty se potýkají s vážnými ekonomickými problémy, a proto se počítá s tím, že budou dotčeným poskytovatelům vyplaceny zálohy na kompenzaci ihned po schválení předloženého návrhu zákona a následně tedy i příslušné kompenzační vyhlášky, která mimo jiné je již ve finální fázi meziresortního připomínkového řízení, se všemi segmenty je velmi detailně o ní jednáno a jsou připomínky zapracovány tak, aby vyhláška mohla být vydána skutečně s termínem účinnosti od 1. 7. 2020, tak jak bylo avizováno a přislíbeno.
Dámy a pánové, prosím tedy o podporu návrhu zákona ve znění tak, jak byl postoupen nebo schválen tedy a pozměněn Senátem.
Děkuji.