Piráti se obrátili na dopravní podniky v krajských městech, aby porovnali podmínky, za kterých fungují SMS jízdenky v krajích s Prahou. Výsledek srovnání je alarmující. Navzdory obrovskému objemu finančních prostředků, které v Praze ročně systémem SMS jízdenek protečou, platí Praha nejvyšší procentuální poplatek za jednu SMS jízdenku v republice a to plných 24 %. S nadsázkou můžeme hovořit o „množstevní přirážce“.
Jakub Michálek, předseda zastupitelského klubu Pirátů v Praze, k zjištěním Pirátů říká: „Zjevně jde o dalšího kostlivce z éry Pavla Béma, ale kvůli tomu město rozhodně nesmí rezignovat na snahu problém řešit. V minulosti se Praze opakovaně podařilo zlepšit smluvní podmínky a je na čase pokusit se o to i nyní. Praha má celou řadu nástrojů, jak dodavatele dotlačit k cenám, které budou pro náš dopravní podnik příznivější.“
Smlouva mezi Prahou a společností Erika a.s. předvídá, že v případě změněné situace na trhu budou obě strany jednat o změně smluvních podmínek. Vzhledem k výši marží v ostatních krajských městech, které se zpravidla pohybují od 10 do 20 %, je zjevné, že přišel čas pustit se do dalšího kola jednání. Spíše než audit výhodnosti smlouvy, která je naprosto očividně nevýhodná, je třeba urychleně začít jednat o snížení ceny.
Praha vedle toho může sama zvýšit cenu SMS jízdenky až o 5 %, aby část nákladů na provoz služby nesli pasažéři. Dá se očekávat, že toto opatření sníží celkový objem prodávaných SMS jízdenek (lidé si raději koupí jízdenky v automatu) a ztráta dopravního podniku z předraženého způsobu distribuce klesne. Praha by za současných okolností neměla službu SMS jízdenek dotovat na úkor rozpočtu dopravního podniku.
V neposlední řadě je třeba informovat společnost Erika a.s., že dopravní podnik nemá zájem o pokračování smlouvy po roce 2018, kdy stávající smlouva vyprší, a vypsat otevřené výběrové řízení na nové dodavatele.
Jakub Michálek uzavírá: „SMS jízdenky jsou užitečná služba a je dobře, že je dopravní podnik umožnuje používat, ovšem stávající smluvní podmínky jsou tristní. Podle našich zjištění Praha přichází minimálně o 40 milionů korun ročně. Vzhledem k desetiletému trvání smlouvy se ztráty Prahy na systému SMS jízdenek nebezpečně přibližují ztrátám v kauze Opencard.“
Doporučení Pirátů k SMS jízdenkám
Piráti doporučují Radě hl. m. Prahy, aby
- iniciovala v souladu s čl. 7.7 smlouvy jednání se společností Erika, a.s., za cílem snížení nepřiměřeně vysoké marže u SMS jízdenek (marže patří mezi největší v republice),
- zvýšila cenu SMS jízdenek na maximální možnou podle bodu 10.1 d) smlouvy, tj. o 5 % vyšší než cena standardní jízdenky (cca o 2 Kč), nebot podle současné smlouvy jde nepřiměřená marže Eriky z prostředků dopravního podniku a není narozdíl od ostatních měst v Ceské republice zohledněna v ceně jízdenky,
- oznámila společnosti Erika, a.s., že hlavní město Praha nesouhlasí s prodloužením smlouvy o dalších 5 let (jinak bude smlouva podle bodu 11.3 automaticky prodloužena),
- prostřednictvím svých zástupců v dozorčí radě dopravního podniku iniciovala přípravu zcela otevřeného výběrového řízení na nové dodavatele SMS jízdenek, kteří začnou fungovat po skončení smlouvy v roce 2018, přičemž v zadání bude jasně uvedeno, že není možná exkluzivita (poskytování jediným dodavatelem) a náklady služby nese kupující.
Na závěr velice děkujeme občanskému sdružení Naši politici, které na problém předražených SMS jízdenek poukázalo již před několika lety.