Vždycky potěší, když reklama či inzerát obsahuje kouzlo nechtěného. Zvláště v případě, kdy na sebe daná firma či instituce prozradí více, než by sama chtěla. Velmi krásně to nedávno předvedla norská sociálka Barnevernet, resp. její pobočka v Larviku, hledající nové zaměstnance. Na fotce je kovboj točící lasem, snažící se chytit koně, který je před ním. Celému sdělení vévodí nápis: „Hledáte zábavu a vzrušení?“
Pokud si úřad odebírající děti dává reklamu na vedoucího s kovbojem a lasem, ukazuje tím celkem vystižně, jak „drastickou“ práci norská sociálka odvádí. Rodiče a děti jsou v roli štvané zvěře, která, jakmile je chycena, už se nikdy nemůže dostat ven ze spárů této organizace. Připomnělo mně to Orwellovo 1984. Kdokoli jednou uvázl v síti ideopolicie, měl absolutní jistotu, že z ní nevyvázne se zdravou kůží.
Zároveň bych chtěl dodat, že jak je reklama vystižná, tak je samozřejmě naprosto nevkusná a nevhodná. Odebírání dětí rodičům metaforicky ztvárněné jako chytání splašených koní není možné brát ani jako nadsázku a už vůbec ne jako vtip.
Ročně je v Norsku odebráno z rodin několik tisíc dětí. Z toho u více jak poloviny jsou důvody přinejmenším velmi nejasné. Odebírání dětí způsobí ročně smutek, zoufalství a žal tisícům postižených dětí i rodičům. Práci v Bernevernu tak může považovat za zábavu a vzrušení pouze psychopat.
Všechno zlé ale může být v konečném důsledku pro něco dobré a platí to i v této záležitosti. Doufám, že i díky této náborové reklamě norská veřejnost lépe pochopí, jak se Barnevernet chová a začne tlačit, aby se skoncovalo s obludnými praktikami této instituce s privilegovaným postavením státu ve státě.
Pro úspěch v kauze dětí Evy Michalákové je důležitá nejen podpora ze strany České republiky či Evropské unie, ale také zevnitř od samotných Norů. Pokud zde přiloží (byť zcela nezamyšleně) svoji pomocnou ruku i sám Barnevernet, bude to jedině dobře.