Mgr. et Mgr. et Mgr. Tomáš Zdechovský, Ph.D., MBA

Poslanec EP a člen předsednictva KDU-ČSL
  • KDU-ČSL
  • europoslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,89. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

22.06.2016 20:21:00

Jak zatočit s podvodníky s tachometry? Šmejdy poražme jako Belgičané

Jak zatočit s podvodníky s tachometry? Šmejdy poražme jako Belgičané

Pokud si kupujete ojeté auto ze zahraničí, s největší pravděpodobností jste naletěli podvodníkům. Proč? Protože celou Evropu trápí podvody s přetáčenými tachometry a s tímto problémem se potýkají zvláště v nových členských zemích.

Česká republika samozřejmě není výjimkou. Volný trh v rámci Evropské unie měl totiž za následek, že větší část nákupů ojetých aut ze západních zemí ve skutečnosti slouží jako tranzit pro další prodej v nových členských zemích.

Pro ilustraci uvádím pár čísel týkajících se České republiky. V roce 2014 se na českém trhu prodalo přes autobazary 220 000 automobilů. Z toho mělo 37 % takto inzerovaných vozidel stočený počet kilometrů. Nejedná se ale o jediný problém. Dalších 20 % aut bylo bouraných nebo mělo záznam o pojistné škodě a 17,8 % mělo uvedený mladší rok výroby. Počet poškozených zákazníků na českém trhu je alarmující. Jedná se o více než 73 000 lidí a celkovou výši škody není možné přesně vyčíslit. Podle odhadů se však pohybuje v miliardách. Zkrátka, čísla vypadají pro Česko opravdu hrozivě.

Navíc odkazování se na původ zde slouží jako výmluva prodávajících pro chybějící nebo nekompletní informace o historii vozu. Není divu, že stávající uspořádání je živnou půdou pro nezákonné úpravy ojetých aut.

Když to v Belgii funguje,…

Nechci, aby byli spotřebitelé dále klamáni při koupi automobilu, a těmto podvodům musíme učinit přítrž! Je ale vůbec možné s podvodnými „úpravami“ bojovat? Rozhodně ano! Musíme ale hledat inspiraci tam, kde to opravdu funguje. Naprosto ukázkovým případem úspěšného vypořádání se s tímto problémem jsou Nizozemsko a zvláště Belgie, které obě zavedly systém tzv. car-passů.

Rád bych zde proto zmínil právě Belgii, kde nyní jako europoslanec trávím velkou část svého času. I Belgie měla před rokem 2006 veliký problém s přetáčením tachometrů. Podle odhadů technické inspekce se mělo jednat o více než 60 000 případů za rok. Celkový rozsah podvodů byl vyčíslen na 150-200 milionů eur ročně, protože autům s nižším uváděným počtem ujetých kilometrů zcela stoupala jejich cena, která samozřejmě neodpovídala skutečnosti.

Zlomovým momentem se v Belgii stalo zavedení nové legislativy, která na tyto podvody pamatuje. Podle tamního zákona z roku 2006 hrozí za podvody s tachometry trestní postih až jeden rok vězení. Pro úspěch nebyla důležitá jen represivní opatření, ale především vytvoření databáze obsahující záznamy tachometrů ze všech vozidel registrovaných v Belgii. Všichni profesionální obchodníci s auty a opravny mají dnes povinnost převést identifikační číslo vozidla, ujeté míle, data oprav, údržby vozidla a výměny jeho jednotlivých součástí.

Prodávající auta „z druhé ruky“ je také ze zákona povinen poskytnout kupujícímu certifikát s počtem ujetých kilometrů. Pokud tak neučiní, převod vozidla je neplatný.

Výhodou belgické praxe je zde také téměř nulová administrativní zátěž, protože záznam ujetých kilometrů je v automobilovém byznysu běžnou praxí.

Uspořádání má podporu ze strany spotřebitelů, automobilového sektoru i vlády. Centrální databázi záznamů na tachometrech má na starosti nezisková organizace Car-Pass. Peníze na činnost získává tato společnost pouze prodejem certifikátů prokazujících počet ujetých kilometrů. Nemá žádné další příjmy a není financovaná z veřejných peněz. Od roku 2006 bylo vydáno 6,8 milionů certifikátů a v databázi bylo za celou dobu evidováno už 21 milionů vozidel.

…tak proč to nezavést v celé EU?

Když se opatření osvědčilo ve dvou zemích, není důvod pochybovat o tom, že stejná praxe bude fungovat i na úrovni EU. Někteří se možná budou ptát, proč by se měla tato záležitost řešit na evropské úrovni? Důvod je úplně jednoduchý. Jelikož je přetáčení tachometrů problémem přesahujícím hranice jednotlivých států, nemůže úspěch na národní úrovni v boji s podvodníky zdaleka stačit. Vždy musíme počítat i s auty dovezenými ze zahraničí, u nichž se jejich minulost zjišťuje jen velmi obtížně.

Považuji proto za absolutní nutnost, aby evropské státy řešily problém společnými silami a byla vytvořena jednotná evropská databáze. Pokud má mít činnost evropských orgánů smysl, musí podnikat takové kroky, které budou lidem ku prospěchu. Nepochybuji o tom, že legislativní opatření vedoucí k potírání přetáčení tachometrů mezi ně patří.

Spolu s dalšími europoslanci jsem se proto podílel na vytvoření deklarace pro Evropskou komisi, kde žádáme jasná pravidla pro všechny členské státy. Na návrhu spolupracovali i odborníci z celé Evropy, včetně lidí z Autoklubu České republiky. Dosud velmi těžko postižitelné podvody při prodeji ojetých aut musí skončit! Bez společného úsilí celé Evropské unie je však jakékoliv řešení těchto praktik šmejdů v nedohlednu.

Přeji hezký den a veselou mysl!

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama