Právo na opravu
Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
marssa, adamita, tomsik1, Xenia, ptata, paul axe-hawk, eva41, Radko, akl, kabi, martinstanislav, hlja, silverA, Kunamila, širák, Klmi
Odpověď
06.05.2024 10:21:54 - Mgr. et Mgr. et Mgr. Tomáš Zdechovský, Ph.D., MBA
Dobrý den, účelem nové legislativy je především zabránit zbytečnému plýtvání - z důvodů ekonomických i ekologických. Oprava by se měla spotřebitelům vyplatit. Výrobci budou muset poskytovat náhradní díly i nezávislým opravářům, kteří nabízejí opravy za mnohem výhodnější ceny. V zákonem stanovené záruční lhůtě mají prodejci upřednostnit opravu před výměnou, alespoň pokud bude oprava možná, bude stát méně nebo stejně jako výměna zboží a nebude-li pro spotřebitele nevýhodná. Dále má být prodloužená záruka o další rok od provedení opravy.I po uplynutí zákonné záruky bude navíc výrobce povinen opravovat běžné výrobky pro domácnost, které jsou podle práva EU technicky opravitelné, jako jsou pračky, vysavače, a dokonce i chytré telefony za přiměřenou cenu a v přiměřené lhůtě po uplynutí zákonné záruční lhůty.
Důvod je jednoduchý: Vyřazené výrobky jsou často životaschopným zbožím, které lze opravit, ale často jsou předčasně vyřazovány, což v celé EU každoročně způsobuje 35 milionů tun odpadu. I velká většina občanů EU je toho názoru, že by si zboží raději nechala opravit, než by kupovala nové
S pozdravem
Tomáš Zdechovský