Udivuje i profesionální nedokonalost celého návrhu, který například vůbec nepočítá s možným pronájmem tratí ani s variantou koncese. Sociální demokracie je přesvědčena, že se tak ukazuje nekoncepčnost vládních rozhodnutí, které jsou připravovaná na poslední chvíli a bez jakékoli komunikace a shody s odbornou veřejností. K vypsání soutěží má navíc dojít jen několik týdnů poté, co tyto tratě slíbilo ministerstvo bezúplatně převést do majetku přilehlých obcí.
Podle Chovance jsme svědky PR ze strany ministerstva dopravy a SŽDC, které má navodit vizi, že jediným způsobem, jak lokálky zachránit, je prodej do soukromých rukou. „Doporučuji podrobnou dokumentaci tratí před případným prodejem. Jen tak budeme moci porovnat, co údajní zachránci s tratí obratem udělají. Obava, že by mohli koleje vytrhat, zpeněžit a následně zkrachovat je více než reálná. Likvidace pražců a staveb by tak zůstala opět na veřejných rozpočtech,“ tvrdí Chovanec.
Podle stínového ministra je zřetelné, že okruh zájemců o reálné provozování tratí bude malý nebo se bude limitně blížit nule. „Nevím o mnoha lidech, kteří by koupili kilometr tratě například za 1,5 milionu korun a následně by na ní provozovali ztrátovou dopravu,“ říká Chovanec. Rozhodnutí ministerstva je tak podle něho pouhým zastíracím manévrem, který míří k faktickému zrušení těchto železnic.
ČSSD vnímá jako paradoxní, že zcela chybí podrobná analýza, kolik stojí údržba konkrétních tratí. Právě vysoké náklady na údržbu jsou přitom hlavním argumentem SŽDC pro jejich budoucí privatizaci. „Vzhledem k chystanému omezování prostředků, z kterých kraje financují regionální vlaky, existuje obava, že dojde k rušení dalších takzvaně neefektivních tratí. To by v konečném důsledku znamenalo výrazné omezení veřejné dopravy na mnoha místech republiky,“ doplňuje Chovanec.