ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,49. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

04.09.2009 14:09:29

Vystoupení v rámci rozpravy

Vystoupení v rámci rozpravy

Parlamentní debata k situaci kolem VZP.

<span class="Apple-style-span" style="font-family: Verdana; font-size: 11px; "></span><div><span class="Apple-style-span" style="font-family: Tahoma; font-size: 12px; white-space: pre-wrap; ">Dostává se nám ke schválení zdravotně pojistný plán Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky na rok 2005 a návrhy zdravotně pojistných plánů zaměstnaneckých pojišťoven na rok 2005.</span></div><div><span class="Apple-style-span" style="font-family: Tahoma; font-size: 12pt; "><span class="Apple-style-span" style="font-size: 12px; white-space: pre-wrap;"><br /></span></span></div>Nikomu v této Sněmovně již nepřijde divné, že tento základní ekonomický dokument pro hospodaření pojišťoven je nám předkládán v době, kdy již fakticky předmětné období minulo. Je neuvěřitelné, že zdravotně pojistný plán na rok 2005 je nám předkládán na sklonku listopadu téhož roku. Na druhé straně je třeba pochválit vládu a předsedu Poslanecké sněmovny, že na rozdíl od zdravotně pojistného plánu na rok 2004 nám vůbec tento materiál předložili k projednávání v daném roce. Bohužel, děje se tak v době, kdy Ministerstvo zdravotnictví uvalilo na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu nucenou správu. Důvody zavedení nucené správy by se daly shrnout do několika málo bodů:<p style="font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; font-weight: normal; color: #000000; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 8px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">1. Není dodržen schválený zdravotně pojistný plán v souladu se zákonem č. 551/91 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění.</p><p style="font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; font-weight: normal; color: #000000; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 8px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">2. Není naplňován rezervní fond ve výši 1, 5 % průměrných ročních výdajů základního fondu.</p><p style="font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; font-weight: normal; color: #000000; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 8px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">3. Rozpočet VZP musí být sestaven a realizován tak, aby výdaje nepřevýšily příjmy, to je rozpočet vyrovnaný.</p><p style="font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; font-weight: normal; color: #000000; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 8px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">4. VZP zřídila v údajném rozporu se zákonem dceřinnou společnost VZP a. s., která se zabývá komerčním pojištěním.</p><p style="font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; font-weight: normal; color: #000000; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 8px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">Náhodný kolemjdoucí pak musí zákonitě zabýt dojmu, že se VZP chová jako hospodářský lump, který nerespektuje zákonné normy a Ministerstvo zdravotnictví, které má nad touto institucí dohlížet, je naopak jako ostražitý hlídač. Tak to ale není. Ministerstvo zdravotnictví, vláda i parlament dlouhodobě vědí, že hospodaření VZP nemůže být hospodaření běžné firmy, poněvadž její výdaje jsou ovlivňovány parametry nastavovanými v zákonech, nepříznivou a proměnlivou strukturou pojištěneckého kmene a různými ministerskými vyhláškami. Všeobecná zdravotní pojišťovna průběžně několik let upozorňuje na tuto skutečnost ve svých výročních zprávách, v rozborech hospodaření a při každoročním projednávání zdravotně pojistných plánů, a to prostřednictvím zástupců státu ve správní radě. Marně. Správní rada stála každoročně před dilematem, zda naplnit rezervní fond a nechat tak peníze pojištěnců ležet ladem na účtu, anebo zda tyto finance efektivně využít pro zákonně rychlejší úhradu poskytovatelům zdravotní péče, mimo jiné. Zde je třeba doplnit, že k naplnění rezervního fondu nikdy nedošlo ani ze strany státu, který pojišťovnu zřizoval, jak to bylo přislíbeno při jejím vzniku. Vše se tudíž dělo s vědomím vlád, ministerstva, parlamentu a s jejich tichou tolerancí. Všichni si byli totiž vědomi, že se jedná o chybu systému a ten je třeba koncepčně změnit, a to včetně zavedení vládní koncepce zdravotnictví.</p><p style="font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; font-weight: normal; color: #000000; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 8px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">Stávající vláda to tvrdila mj. ještě v tomto létě. Dovolím si říci, že tři ze čtyř důvodů nucené správy jsou na VZP přímo nezávislé a jejich dodržování má v rukou naopak Ministerstvo zdravotnictví.</p><p style="font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; font-weight: normal; color: #000000; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 8px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">Pokud se jedná o pojišťovnu VZP a. s., pak vzniku této společnosti předcházely renomované právní rozbory a souhlasná stanoviska z Ministerstva financí. Pokud bych chtěl kdykoli VZP něco vyčítat, pak rozhodně nikdy ne vznik tohoto komerčního subjektu, který významným způsobem vylepšuje hospodaření a v budoucnu bude jeho vliv jednoznačně narůstat. Hovořit v této souvislosti o pojišťování aut je nemravné a zavádějící, poněvadž se touto činností pojišťovna VZP nezabývá.</p><p style="font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; font-weight: normal; color: #000000; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 8px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">Z čeho mám však faktickou obavu, je ztráta veřejnoprávního charakteru Všeobecné zdravotní pojišťovny. Hospodaření VZP je pod neustálou kontrolou správní a dozorčí rady, které jsou koncipovány na tripartitních principech, které zajišťují širokospektrální odborný i politický náhled. Jsou zde zastoupeni zástupci zaměstnavatelů, státu a pojištěnců, kteří musejí hledat a najít společný konsensus, chtějí-li se na čemkoli domluvit. To je samozřejmě správné, poněvadž je to nutí k diskusím, hledání argumentů a také k naslouchání argumentů druhých. Běhá mi však mráz po zádech, pokud je správní rada účelově měněna jenom proto, aby bylo možno zajistit dostatečnou hlasovací mašinerii pro prosazení čehokoliv. Včera pro odvolání ředitele, zítra pro znárodnění nemocnic nebo ambulantních praxí. V tisku se navíc dočítáme, kdo jak bude ve správní radě hlasovat, jakoby se jednalo o nepřemýšlivé lidi, ale bezmozkové stranické hlasovací mašiny.</p><p style="font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; font-weight: normal; color: #000000; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 8px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">Hovoří se o nefunkčnosti správní rady, kterou je třeba obměnit. Nemluví se však o správní radě, kterou pan ministr obměnil a učinil ji tak řízeně nefunkční. Nikdo z lidí, jmenovaných panem ministrem, totiž nekomunikuje, oni plní pouze příkazy. Nepřemýšlejí.</p><p style="font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; font-weight: normal; color: #000000; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 8px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">Navíc jsou do veřejnosti pouštěny různé desinformace, které se nezakládají na pravdě. Jednou z těchto lží byla páteční informace, že se na správní radě hlasovalo o odvolání paní ředitelky, a že výsledek byl 15: 15. Je to absolutní lež - žádné takovéto hlasování se nekonalo. Je naopak pravdou, že se semknulo všech 10 zástupců zaměstnavatelů a dalo námitku k návrhu na odvolání ředitele VZP, poněvadž si uvědomili faktický dopad neodpovědného postupu zástupců státu.</p><p style="font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; font-weight: normal; color: #000000; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 8px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">Navíc se konání správní rady dočkalo překvapení, když téměř po 5 hodinách jednání, které si opravdu dovolím srovnat s rokem 1948, kdy byla správní rada VZP ústy pana doktora Sojky informována, že jejich část správní rady byla informována panem doktorem Drimlem, hlavním kontrolorem, který byl zbaven údajně mlčenlivosti, že existují flagrantní důkazy o prohřešcích ředitelky, kterou je třeba proto odvolat. Večer pak z úst pana Drimla v televizi a v dalších médiích zaznělo mnoho vět, všechny však byly uvozeny slovy "možná", "domníváme se", "je podezřelé". Opravdu uznatelné argumenty.</p><p style="font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; font-weight: normal; color: #000000; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 8px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">Co je však ještě horší je to, že je zde i tlak na změnu zákonů tak, aby propříště již nemusela správní rada dávat Poslanecké sněmovně návrh na odvolání ředitele, ale aby tuto možnost měla přímo vláda a potažmo pan ministr zdravotnictví. Ten ostatně dneska dává návrhy na obsazení postu nového ředitele, ač mu to ze zákona nepřísluší a přísluší to naopak správní radě.</p><p style="font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; font-weight: normal; color: #000000; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 8px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">Co bude důsledkem, je zřejmé. Z postu veřejnoprávní zdravotní pojišťovny se stane funkce ryze politická, a tento post bude obměňován vždy při změně politické garnitury. Kontinuita řízení a koncepční práce tak navždy - domnívám se, že i s pojištěnci - opustí tuto instituci.</p><p style="font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; font-weight: normal; color: #000000; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 8px; margin-left: 0px; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; ">Jsem přesvědčen, že Všeobecná zdravotní pojišťovna je nedílnou součástí celého zdravotního systému. Tento systém je však nemocný. Jeho léčba se začíná na Ministerstvu zdravotnictví a na tvorbě dlouhodobě platné koncepce zdravotnictví, které se však všichni ministři vyhýbají jako čert kříži. Nehledejte a nevyrábějte si zástupné problémy mimo budovu ministerstva, řešte je tam. Děkuji.</p>
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama