Autorka tvrdí, že prostředky z evropských fondů byly použity v nesouladu s pravidly jejich čerpání a že ke změně, kvůli níž České republice hrozí, že „přijde o 350 milionů". Nic z toho není pravda.
Financování maturitních zkoušek je zajišťováno MŠMT z rozpočtových prostředků a bude tomu tak i do budoucna. Projekt "Příprava podmínek reformované maturitní zkoušky", který je skutečně podporován z prostředků Evropského sociálního fondu, však neřeší úkol, který vyplývá přímo ze zákona, tj. zakončení středoškolského studia zákonem stanoveným způsobem. Z evropských prostředků je financována příprava na kvalitativní změnu a její ověření, což je nejen v plném souladu s cíli Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK), ale projekt tak přímo podporuje hlavní cíle Evropského referenčního rámce, tj. doporučení Evropského parlamentu a Rady ministrů EU o klíčových schopnostech pro celoživotní učení. Projekt je zaměřen na komplexní přípravu metodik, školení hodnotitelů a učitelů před generální zkouškou a samotný proces generální zkoušky jako praktické ověření navrhovaných podmínek a postupů reformované státní maturitní zkoušky.
Změna, kterou 5. ledna 2010 schválil externí expertní orgán pro posuzování národních projektů OP VK a která byla 12. ledna 2010 projednána poradou vedení MŠMT, v žádném směru nemění původní cíle, ani obsah projektu. Jedná se toliko o posun v harmonogramu způsobený rozhodnutím Poslanecké sněmovny, jímž byla státní maturita odložena o jeden rok. Maturitní generálka se tak přesunula z roku 2009 na rok 2010, první "ostrá" fáze státní maturity z roku 2010 do roku 2011, současně se zkracuje přechodné období pouze na rok 2011. Rok 2012 tím pádem zůstává prvním rokem realizace společné části maturitní zkoušky v plném rozsahu předpokládaném školským zákonem.
Uvedené změny se logicky odrážejí v časovém harmonogramu klíčových aktivit školení maturitních hodnotitelů a učitelů středních škol a příprav generální zkoušky. Takové změny při reakci na vnější faktory jsou u projektů financovaných z evropských fondů nejen přípustné, ale nejsou ničím výjimečné.
V souvislosti se změnou harmonogramu projektu bylo pak rovněž detailně rozpracováno vymezení pravomocí a kompetencí mezi partnery zapojenými do procesu školení.
Závěrem lze tedy shrnout:
- Není pravda, že došlo k zásadní změně zadání projektu. Došlo pouze k posunu termínu spuštění maturity. Cíle a obsah projektu zůstaly v plné šíři nezměněny, změnil se pouze harmonogram a částečně logistika jeho provádění.
- Projekt financovaný z evropských prostředků neřeší záležitosti vyplývající přímo ze zákona.