Praha potřebuje jasnou vizi a kompetentní vedení
ODS má jasnou představu o efektivním fungování města ve všech jeho oblastech. V současné době však považuje za nezbytné provést okamžitá opatření, která nesnesou odkladu nebo mohou znamenat nevratné škody pro budoucnost hl.m. Prahy, a to v následujících oblastech:
1. Finance
I. ODS požaduje snížit běžné výdaje města na dlouhodobě udržitelnou
úroveň a následně z uspořených prostředků navýšit kapitálové výdaje
nejméně o 20 %. Nechceme v provozu projídat budoucnost města ani
vytvářet dluhy zanedbáním stavu městské infrastruktury.
II. Zvýšit prostředky pro městské části o 10 %.
III. Zrušit Fond sociálního bydlení
2. Doprava
I. Konkrétní pravidla pro MHD. Dopravní podnik je jednou z klíčových
pražských firem. Bez kvalitní hromadné dopravy se Praha neobejde. Každý
rok odčerpává na dotacích stále vyšší částky z rozpočtu hlavního města.
Chceme nastavit dlouhodobě udržitelná a předvídatelná pravidla
hospodařeni, které budou stát na třech pilířích. Náklady DP se musí
hradit:
a) minimálně z 1/3 z jízdného a ze 2/3 z příspěvku města,
b) dopravní podnik musí snížit své výdaje nejméně o 10 %, ať už
prostřednictvím liberalizace, nebo soutěžením nových dodavatelů nebo
vlastním zeštíhlením,
c) musí dojít k dohodě se Středočeským krajem o zvýšení podílu úhrady
nakladů na dopravní obslužnost příměstských oblasti nebo musí být dohoda
se státem o kompenzaci těchto nákladů.
II. Nejdříve tranzitní dopravu mimo Prahu, pak urychlené dokončeni
vnitřní sítě. Pro další rozvoj Prahy je klíčové zajištění přirozené
hybnosti. Neexistence dokončeného vnějšího Pražského okruhu trvale a
neúměrné přetěžuje vnitřní městský okruh a navazující síť komunikace.
Vzhledem k tomu, že peníze z evropských fondů jsou již uvolněny, je
klíčové jednání mezi Prahou a vládou. Navazující dokončení vnitřního
okruhu bude řešení základních dopravních otázek pro Prahu: zlepšení
životního prostředí, dopravní zácpy a parkování. Přestože je výstavba
trasy metra D potřebná, dokončení okruhů má z našeho pohledu přednost.
III. Parkování primárně na kraji města, pak až v centru. Parkování v
hlavním městem nesmí být řešeno pouze restrikcí. Dokud nebude efektivně
vyřešena možnost zaparkovat v rámci P+R (B+R), není možné zásadním
způsobem omezovat řidiče. Stejně tak projekt parkovacích zón musí být
následně řešen komplexně z pohledu celého města a nejen metodou
nesystémových výjimek v jednotlivých městských částech.
3. Územní rozvoj
I. Hudečkův Metropolitní plán je cestou do slepé uličky. Nejen že je v
kolizi s platnou právní úpravou stavebního zákona, ale také vytváří
dosud nevídaný prokorupční prostor. Je proto třeba přípravu
Metropolitního plánu bez zbytečných průtahů zrušit. Je nezbytné
připravit nový územní plán, srozumitelný dokument v souladu s platnými
zákony, který poskytne stabilní předvídatelné podmínky využití a ochrany
území pro obyvatele města, vlastníky i investory. Je třeba bez
experimentů zpracovat a přijmout dokument, který umožní rozvoj Prahy na
další desítky let.
4. Majetek
I. ODS chce podporovat větší konkurenci v poskytování městských služeb
jako je např. svoz odpadu a jeho likvidace, dodávky energií, nebo
veřejná hromadná doprava.
II. Město se nemusí za každou cenu zbavovat svého majetku a svých
podílů v městských podnicích, ale může vytvořit podmínky, aby mohli
provozovat městské podniky nebo jejich části soukromé společnosti, které
by prokázaly větší efektivitu v provozních i personálních nákladech.
Jako jednu z cest vidíme oddělení vlastnictví od provozu. Tím si město
zachová kontrolu v klíčových oblastech infrastruktury a zároveň se
odpovědnost za efektivní hospodaření přenese na soukromý kapitál.
III. Jsme zásadně proti vykupování podílů soukromých vlastníků ve
společnostech zpět do vlastnictví města. Praha nepotřebuje komunální
socialismus, kde za neférové podpory města bude dotován provoz městem
ovládaných společností. Jen trvalý tlak konkurenčního prostředí může
přinést větší efektivitu při správě městského majetku a při řízení
společností, ve kterých má město majetkový podíl.
Ing. Alexandra Udženija, předsedkyně klubu zastupitelů ODS ZHMP
Filip Humplík, předseda pražské ODS