ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,99. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

02.10.2013 13:07:26

Vláda snižováním rozpočtu školství poškozuje budoucnost nás všech

Vláda snižováním rozpočtu školství poškozuje budoucnost nás všech

Zelení odmítají škrty ve školství, navrhují navýšení na 6 % HDP

Předseda Strany zelených (SZ) a bývalý ministr školství Ondřej Liška se ostře postavil proti schválenému rozpočtu, zejména proti prezentaci škrtů ve školství. Zelení prosazují navýšení podílu nákladů na školství a vědu na 6 % HDP (asi 60 mld. Kč.) jako ve vyspělých evropských zemích.

Ministr financí v demisi Jan Fischer komentoval opakovaně navržený rozpočet na vzdělávání jako uspokojivý a odmítl, že školství je dlouhodobě podfinancováno. S tímto vyjádřením Strana zelených nesouhlasí a navrhuje postupné navýšení rozpočtu rezortu školství na 6 % HDP, což odpovídá přibližně 60 miliardám korun. Aktuálně navržený rozpočet nyní čeká na nově zvolenou poslaneckou sněmovnu.

„České vzdělávání trpí dvěma strukturálními problémy. I přesto, že úroveň jeho financování je ve srovnání s jinými zeměmi na úrovni asi 60 až 75 %, je chronická podfinancovanost prezentována jako norma a proto veřejnost netrápí. Ani kvalita vzdělávání zde není celospolečenské téma a tak veřejnost donedávna vnímala kvalitu jen podle papíru – výučního listu, maturity nebo diplomu. To se ale postupně mění a zelení se zasadí o to, aby se vzdělávání stalo tématem klíčovým,“ je přesvědčen Ondřej Liška.

„Podíl výdajů na školství ze státního rozpočtu padá ke dvěma procentům, pokud nezapočteme krátkodobé překlenovací finance z Evropských sociálních fondů. Reálné mzdy pedagogů i nepedagogických pracovníků se za období 2010 a 2012 rapidně propadly. Ostatní běžné výdaje škol na pomůcky a vzdělávání pedagogů spadly za 5 let na jednu třetinu, přičemž nově zahrnují například prvních 14 dní nemocenské pro učitele, tedy výdaje neplánovatelné a nesmyslně přenesené na jednotlivé školy,“ vysvětluje kritickou situaci na školách Pavel Himl, vedoucí vzdělávací sekce SZ a kandidát na poslance Parlamentu ČR v Praze.

„Neexistuje dlouhodobá strategie rozvoje vzdělávání, která by zahrnovala nejen školy a učitele, ale i veřejnost, soukromé dárce a sociální partnery vzdělávacích institucí. Proto nejsme schopni čerpat pomoc EU na systémové priority a hledat funkční nástroje ke zlepšení řady problémů. Ve školách panuje naprostý nedostatek financí na vybavení kvalitními učebními materiály a moderními pomůckami. Učitelé nemají kariérní perspektivu a stagnuje generační výměna, chybí zejména střední generace učitelů. Hypotéku z platu zkušeného učitele nezaplatíte, Vláda snižováním rozpočtu na školství poškozuje budoucnost nás všech. I proto zelení, vedle navýšení rozpočtu na školství, navrhují jako jeden z nástrojů pro řešení situace, zavedení kariérního řádu,“ uzavírá předseda zelených Ondřej Liška.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama