Ani na tomto vrcholném fóru si Zeman neodpustil vyjádření na adresu zelených, tentokrát se opřel do spolupředsedy skupiny zelených Daniela Cohn-Bendita pro jeho snahu zapojit mladé Evropany. “Miloš Zeman se stal natolik posedlým zachováním svého odkazu ve formě megalomanského projektu, že úplně zapomněl na zájmy občanů, přírody i ekonomiky. Zelení mají za to, že projekt vodního kanálu může prosazovat jen ten, kdo zcela ztratil kontakt s realitou,” uvedla Rebecca Harms, spolupředsedkyně skupiny Zelených v Evropském parlamentu.
Monstrózní projekt, který by spolkl stovky miliard korun, je především ztělesněním betonářské lobby. Ekonomicky se totiž v dnešní době nemůže vyplatit. Připrava stavby by trvala tři desetiletí a samotná realizace pak přinejmenším stejnou dobu. Ekologické následky by byly nedozírné – poškozeno nebo zničeno by bylo na 17 chráněných území Natura 2000.
“Zelení mají plán, jak ušetřené prostředky investovat daleko smysluplněji. Částku přinejmenším 400 miliard korun, na kterou by vyšlo budování tohoto megalomanského, zbytečného a škodlivého koridoru, by měl stát využít k vybudování všech plánovaných železničních rychlotratí u nás, čítajících na 800 km,” připomněl Ondřej Liška, předseda zelených.
Investice by podle zelených měly směrovat do rozvoje moderní železnicční infrastruktury, především do vysokorychlostních tratí. Ty by narozdíl od kanálu výrazně zvýšily komfort milionů cestujících a posílily atraktivitu šetrné a k poměru nákladů velmi efektivní vlakové dopravy. Například cesta z Prahy do Brna by se tak mohla ze současných 2,5 hodin zkrátit až na jednu hodinu. K vybudování vysokorychlostních tratí do roku 2030 se již navíc ČR zavázala a Ministerstvo dopravy na plánu intenzivně pracuje.
Při setkání s vedoucími jednotlivých frakcí EP má být Zeman konfrontován evropskými Zelenými, kteří rozvněž považují megalomanský projekt kanálu za naprosto neodpovídající dnešním potřebám – ať už z pohledu občanů, přírody či ekonomiky.