ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,27. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

09.09.2014 13:08:32

Kryštof Rímský: Nakradlo se už dost, je čas udělat něco pro lidi

Kryštof Rímský: Nakradlo se už dost, je čas udělat něco pro lidi

Znát ho můžete ze seriálů a Ulice, Expozitura, Kriminálka Anděl , ale také z filmů jako Tobruk, Svědek nebo Hodnej chlapec. Dabuje, natáčí v rozhlase, volné chvíle rád tráví ve svými dvěma syny, na chalupě a na zahradě, nebo třeba u rybářského prutu.

Je zakladatelem a předsedou Iniciativy za MHD zdarma, která má za to, že kdyby Dopravní podniky přestaly platit horentní sumy za právníky při vymáhání pohledávek za černými pasažéry a nepodléhaly politicko-podnikatelským zlodějnám, mohly by lidem bez obav, že přijdou na buben, nabídnout levnou dopravu. 
Iniciativa za MHD zdarma? Při vyslovení těchto slov je nasnadě otázka, kdo a proč stojí za tak populistickým nesmyslem. V době velkých ekonomických potíží si přece města nemohou dovolit takový luxus, jako vozit občany v prostředcích městské hromadné dopravy zadarmo. Jak to vidíte vy? 
KR: Tak především bych se bránil slovům o populistických nesmyslech. Naše iniciativa vznikla na základě studia mnoha informačních zdrojů, zabývajících se MHD zdarma nebo za symbolickou cenu v mnoha světových městech. Zjistili jsme, že tento fenomén mnohde funguje, bez toho, aby byla přetěžována ekonomická situace obcí. Jedná se o mnoho měst ve státech Jižní Ameriky, desítky menších evropských měst a jedno město hlavní, estonský Tallin. V České republice je tento projekt úspěšně provozován ve Frýdku – Místku. Nechápu tedy, co je populistického na tom vyzkoušet projekt i jinde a umožnit tak občanům, dojíždějícím za prací nebo studiem, komfortní levnou službu na úkor přetěžování městských center auty, v nichž většinou sedí jen řidič. 
Kde na to ale města vezmou prostředky? 
KR: Je spočítáno, že výdělek Dopravních podniků z jízdenek a předplatného jízdného činí cca 30 procent nákladu. Ovšem je často opomíjen fakt, že Dopravní podniky jsou většinou v návaznosti na komunální politiky nuceny platit si nehorázné částky za různé služby. Jedná se především o systém vymáhání pokut za jízdy „na černo“. Z mnoha zdrojů je dokázáno, že exekutorské a právní firmy, mající za úkol vymáhat pohledávky pro DP, vymoženými částkami čile obchodují a výsledný minimální dluh, který je dlužníkem dávno uhrazen na konta DP někdy i celé roky nedorazí. Zatímco dlužník již svůj dluh zaplatil, spolu s částkou nadsazenou o stovky procent. Tento nezanedbatelný náklad na právní služby by byl eliminován. Nezanedbatelnou investiční částkou je také reklama ve vozech MHD. Při důsledné kontrole zprostředkovatelských mezičlánků, kdy si z předražených jízdenek opět živíme mnohé parazity, by se jistě přišlo na to, že Dopravní podniky mohou eliminací těchto mezičlánků své výdělky z reklamy násobně zvýšit. Myslím, že není nutné dopodrobna občanům vysvětlovat, jaké částky by mohly být použity na levnou MHD, nebýt čistě zlodějských politicko –podnikatelských prasáren typu pražské Opencard a mnoha jiných. Občané o tom vědí své. 
Pro koho by levná MHD platila? 
KR: Pochopitelně jen pro rezidenty měst, tedy občany, trvale v nich žijící. Namátkové kontroly by mohli provádět třeba strážníci Městských policií. Myslím, že sami občané by při tak vstřícném kroku jednotlivých radnic více usilovali o čistotu a bezpečnost v prostředcích MHD. Jsme si vědomi faktu, že kupříkladu v Praze je problematika rozšířena o systém Metra, který je nákladný. Pro začátek bychom tedy chtěli nechat Pražany hlasovat v referendu o zkušebním období zavedení MHD zdarma v době ranních a odpoledních pracovních špiček. Vždy jen dvě hodiny. Pokud by byl projekt v Praze úspěšný, mohlo by se usilovat o jeho rozšíření. Nakradlo se již dost, tak proč nevyzkoušet něco skutečně přínosného pro každého občana. Iniciativa za MHD zdarma je celosvětově chápána jako zdroj pozitivní komunikace mezi občany a jejich městskou správou.  


Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama