PaedDr. Milada Halíková

ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,76. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

14.09.2010 10:41:00

Kdo bude rozhodovat o rozpočtech obcí?

Kdo bude rozhodovat o rozpočtech obcí?

Utraceno jest. Přesto nelze nad státním závěrečným účtem za rok 2009 jen mávnout rukou: Co bylo, to bylo.

Jeho projednávání ve výborech sněmovny nepoutá takovou pozornost jako příprava nového státního rozpočtu, přestože ukazuje již nyní některé znepokojivé údaje.

Dnes již víme, že hospodářská krize nebyla chřipkou, která za týden odezní. V době přípravy státního rozpočtu na rok 2009 však pravicoví představitelé, z nichž se právě ministr financí Miroslav Kalousek v novém kabátě TOP 09 vrátil na svůj post, přísahali na krátké zakýchání. To se projevilo i při sestavování územních rozpočtů, které byly připraveny jako přebytkové, a to v souhrnu o 8,4 miliardy korun.

Když jsem jako zpravodajka k této části státního závěrečného účtu za loňský rok vystupovala na jednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj sněmovny, nezbylo mi než konstatovat, že hospodaření obcí a krajů skončilo v celkovém schodku 25,9 miliardy korun. Největší část tvoří schodek v hospodaření obcí ve výši 18,3 miliardy korun a kraje vykázaly deficit 7,8 miliardy korun. Výsledek, a to především po snížení daňového inkasa, mohl být ještě horší, kdyby část obcí a měst nepoužila na krytí svých výdajů peníze ušetřené v minulých letech. Stav finančních prostředků na bankovních účtech krajů a obcí činil ke konci loňského roku 67,8 miliardy korun, což znamená snížení o 21,2 miliardy korun. Obrátil se tak trend z předchozích let, kdy se na účtech krajů a obcí vytvářela rezerva. Teď do ní především obce výrazně sáhly a utratily z ní 18,5 miliardy korun.

Ve zprávě, kterou předložilo ministerstvo financí, se zároveň uvádí celková zadluženost obcí ve výši 80,6 miliardy korun, bez hlavního města Prahy, Brna, Ostravy a Plzně pak tato částka činí 41,3 miliardy. Kdo se pozorně zadívá na uvedená čísla, zjistí, že v řadě míst republiky může stav v obecních pokladnách vést k vážným problémům nejen v investiční činnosti, ale i v běžném chodu obcí.

A tak se některé radnice snaží vyřešit současný akutní nedostatek prostředků či spolufinancování projektů z evropských fondů půjčkami. Banky, které je poskytují, ovšem mají své podmínky. Je tedy otázkou, kdo vlastně v takových obcích bude nakonec rozhodovat o hospodaření. Budou mít šanci samosprávy opravdu hlasovat o výdajích svobodně? Obávám se, že některá zastupitelstva v nadcházejícím volebním období budou mít »bankovním dohledem« svázané ruce a jejich prestiž bude upadat. To není před komunálními volbami zrovna povzbudivé.

Diskuse o možnostech řešení na jednání výboru však byla dost omezená tím, že zprávu poslancům předkládal pouze vedoucí odboru. Zatímco k jiným kapitolám přišel náměstek ministra či v případě kapitoly ministerstva pro místní rozvoj samotný ministr. I proto jsem doporučila, aby výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj ve spolupráci s rozpočtovým výborem po dohodě s ministerstvem financí uspořádal seminář k nejožehavější otázce příjmů obcí, a to k přípravě nového zákona o rozpočtovém určení daní. S představiteli obcí a krajů bychom na něm měli diskutovat, jak dospět ke zlepšení situace.

Čím více názorů různých stran jako poslanci budeme znát, tím lépe se nám pak bude rozhodovat o samotném zákonu. Co bylo, totiž do značné míry ovlivňuje i to, co bude, jakkoli se současná vláda často tváří, jako by politiku stavěla »na zelené louce«.

Milada Halíková, poslankyně PČR
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama