Domnívám se, že se jedná jen o populistické gesto, které nic neřeší a zároveň diskriminuje mnoho obyvatel Ostravy.
Bezplatnou dopravu mohou totiž využít jen ti, kteří by si jinak v konkrétní den koupili jednorázovou jízdenku. Nicméně mnoho cestujících, kteří pravidelně dojíždí, má pořízenou předplacenou jízdenku, nejčastěji na měsíční období. Nedivím se tedy, že se proti takovému postupu magistrátu začaly sepisovat petice. Chybí také jakákoli analýza, která by prokázala kladný dopad opatření na stav ovzduší. Tu si ovšem město mělo udělat dříve, než se rozhodlo vyhodit desítky milionů korun do povětří. A dopředu si můžeme tipnout výsledek podobné analýzy – stav ovzduší se nijak znatelně nezlepšil. To ostatně vidíme a cítíme všichni.
Ale abych jen nekritizoval a navrhl konkrétní řešení, předložil jsem s dalšími kolegy novelu zákona o ochraně ovzduší. V tuto chvíli se nachází v poslanecké sněmovně v závěrečném čtení. Jsem přesvědčen, že novela pomůže více a přitom se zamezí plýtvání penězi daňových poplatníků. Náš návrh umožní městu vymezit na svém území nízkoemisní zóny. Týká se to území, kde jsou překračovány limity znečištění a současně existuje objízdná trasa tohoto území bez omezení. Do těchto zón nebude možné jezdit s vozidly, která nesplňují určené emisní hodnoty.
Jako řešení se nabízí také dotace do čistších technologií či přísnější limity. Zde však musíme spolupracovat s polskou stranou, jinak se naše snaha bude míjet účinkem. Přísnější normy, pokud nebudou koordinovány s Poláky, povedou k přesouvání výroby k našim sousedům, větry nám přinesou stejnou míru znečištění a zároveň se zvýší už tak vysoká nezaměstnanost v regionu. V poslední době ale vyjednávání s Poláky usnula a nijak nepostupují. Ostravští politici by místo vymýšlení nesmyslů měli napnout úsilí tímto směrem.