Nejvíce aut projelo tunelovým komplexem 12. července letošního roku, konkrétně v Brusnickém tunelu to bylo 94,5 tisíc vozidel za jediný den. Původně se přitom očekávalo, že by se počet aut v Blance měl denně blížit 70 tisícům.
Zprovoznění TKB nemělo za následek zvýšení celkového objemu automobilové dopravy v Praze, neboť ujeté vozokilometry na celé pražské komunikační síti zůstaly prakticky beze změny.
Přesměrováním části cest do souvislé tunelové trasy Mrázovka – Strahovský tunel – TKB se významně snížil počet vozidel vjíždějících do širší oblasti centra. Celkem se jde o pokles o 13 000 aut za den, tj. o 4,5 % méně ve srovnání s předcházejícím rokem.
Nejvýrazněji se snížil provoz na ulicích Milady Horákové, Veletržní, Chotkova, nábřeží Kapitána Jaroše, Argentinská, na průjezdu Malou Stranou, Hlávkově mostu, na Wilsonově u Hlavního nádraží.
Odborníci spočítali rozdíly na trase mezi Prahou 8 a Prahou 5 před otevřením tunelového komplexu a po roce zkušebního provozu. Jde o zajímavá čísla. Kromě 30 milionů aut, která zmizela z povrchu, přinesla Blanka i řadu dalších pozitivních efektů. Řidiči po roce provozu ušetřili dohromady nejméně 290 let času. Tunely pomohly denně uspořit až 7 200 litrů pohonných hmot. Využívání tunelového komplexu má pozitivní vliv i na životní prostředí. Až o 15 % klesly imise NO2 v ulici V Holešovičkách. Celková úspora imisí NOX oproti stavu před zprovozněním činí za rok 7,24 tun, v případě CO je to 15,1 tun. Zhruba desetinásobně se snížily ztráty způsobené nehodovostí.
Praha chystá pokračování Městského okruhu
Na některých místech došlo naopak k nárůstu provozu a dopravním komplikacím. Problémy jsou zejména na Praze 6 na Patočkově ulici a v okolí Vítězného náměstí. Doprava zhoustla rovněž na Strakonické.
„Už před otevřením jsem říkal, že Blanka je sirotek, což přinese na některých místech problémy. Řešíme je dílčími opatřeními, ale klíčové je dobudovat Městský okruh a rovněž dotlačit stát k dostavbě Pražského okruhu. Jsem rád, že v obou věcech už se věci začínají pohybovat kupředu,“ uvedl Dolínek, podle nějž už město připravuje postupné kroky k výběru projektantů pokračování Městského okruhu.
„Čekáme na nejaktuálnější model pražské dopravy, který má dokončit TSK společně s IPR do konce října letošního roku. Ten poslouží pro aktualizaci platných stanovisek EIA pro příslušné zbývající části Městského okruhu. Na základě těchto nových skutečností budou provedeny příslušné korekce a úpravy vydaných stanovisek EIA, která se stanou závazná pro budoucí projektanty,“ vysvětlil náměstek.
„Počítáme s tím, že zahrneme do našich požadavků nejnovější poznatky z dopadů technických řešení křižovatky Malovanka, výjezdů a napojení na přilehlé komunikace z TKB a budeme dbát na to, aby tato dopravní stavba byla i esteticky co nejmenším zásahem do dotčeného území,“ uzavřel Petr Dolínek.