Před Františkem Křižíkem do pomyslné síně tramvajové slávy již letos vstoupil olympijský medailista a bývalý zaměstnanec DPP Václav Pšenička, designer František Kardaus a košířský starosta Matěj Hlaváček. Každá z pojmenovaných tramvají ponese jméno významné osobnosti po dobu deseti let. DPP chce každý rok pojmenovat až pět tramvají. Lze tak učinit po zesnulém, který je po smrti pět let či více, přičemž s pojmenováním musí samozřejmě předem souhlasit pozůstalí. Cestující mohou pojmenované tramvaje poznat dle speciálního polepu a také podle evidenčního čísla. Tramvaj se jménem Františka Křižíka nese evidenční číslo 9391.
„František Křižík je česká legenda a měl by být vzorem pro naše budoucí inženýry a vynálezce. Proto je dobré, že se takovou nenásilnou formou propagují zajímavé osobnosti. Třeba si o nich děti něco najdou na internetu a lépe historii vstřebají,“ řekl Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas.
„Mám velkou radost, že jsme se do projektu pustili a že neustále nacházíme velice zajímavé osobnosti z naší minulosti. Často se totiž na historii zapomíná a tu má pražská hromadná doprava bohatou. František Křižík se do ní zapsal například stavbou první české elektrické dráhy. Byla to tramvaj na Letné,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.
„Jsem si jistý, že by byl můj pradědeček potěšen, kdyby v Praze jezdila tramvaj pojmenovaná po něm,“ řekl Čestmír Barta, pravnuk Františka Křižíka.
František Křižík (1847–1941) je slavný český elektrotechnik a vynálezce, který se zásadně zapsal do historie Prahy. V roce 1891 postavil první českou elektrickou dráhu na Letné. Zřídil také elektrickou dráhu Praha – Libeň – Vysočany a podílel se na stavbě tramvaje na Vinohradech. V Praze rovněž poprvé zřídil elektrické osvětlení a za svoji obloukovou lampu vyhrál na výstavě v Paříži zlatou medaili. Přičinil se mj. o osvětlení v Jindřichově Hradci a Písku a zřídil městské elektrárny na Žižkově a v Karlíně.
Další informace naleznete také ZDE.