„Projekt výstavby metra D jsem zdědil v hrozivém stavu. Nic nebylo pořádně připraveno, výkup pozemků měl být zahájen vzhledem k rozsahu akce výrazně dříve, neboť jednání s vlastníky, kteří mají mnohem vyšší představy o výkupních cenách, jsou složitá a zřejmě ve většině případů budou muset skončit vyvlastňovacím řízením, což je časově velmi náročný proces. Za ten rok a tři čtvrtě jsme udělali zásadní posun. Podali jsme žádost o stavební povolení. V tomto směru jsme odvedli opravdu velký kus práce a posunuli jsme se směrem k reálným řešením. To že se to nyní opět zaseklo, je jen důsledek předchozího nicnedělání,“ říká Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy pro oblast dopravy.
Architektonické a výtvarné úpravy nesmějí stavbu zdržet
Tématem diskuzí je ale nejen otázka stavebního řízení, ale také architektonická podoba jednotlivých stanic. „O soutěži se měla vést diskuze před lety, kdy byl čas a stále by se vše stihlo v termínu. Pokud bychom ji začali řešit teď, může to celou stavbu zdržet až o další tři roky, a to si jistě nikdo nepřeje. Pro mě, a myslím, že i pro Pražany je důležité, aby linka D byla co nejdříve funkční a zároveň co nejméně zatížila rozpočet města i Dopravního podniku. I přesto, že by se mi osobně velmi líbilo, abychom mohli vyhlásit architektonickou soutěž na podobu jednotlivých stanic, v současné době by to znamenalo nejen další časové zdržení, ale také finanční zásah do rozpočtu. Musíme v tomto směru postupovat především racionálně a se zdravým rozumem,“ říká Petr Dolínek.
Požadavek na vypsání architektonické soutěže na podobu stanic metra by v současné době znamenal v podstatě revokovat stavební povolení a zásadním způsobem odložit realizaci, navíc s nejasným koncem, jak architektonická soutěž dopadne. „Samotné stanice představují menší část projektu, přesto vnímám potřebu toto téma řešit. I naším cílem je, aby stanice splňovaly požadavky moderní architektury. Rád bych proto k tématu uspořádal diskuzní panely, kde budou moci architektonické špičky diskutovat s projektanty a zhotovitelem nad vizuální stránkou jednotlivých stanic,“ říká Dolínek. Zároveň ale zdůrazňuje, že veškeré architektonické a výtvarné úpravy nesmějí stavbu zdržet, zasahovat do platných povolení ani představovat významnou dodatečnou finanční zátěž pro město.