Můj názor na Senát a jeho činnost:
Vážení voliči,
Senát je důsledkem neústavního rozbití Československé Federace. Důvodem rozbití bylo to, aby Václav Havel mohl být podruhé zvolen prezidentem. Slovenská část tehdejší Sněmovny národů byla pro Alexandra Dubčeka a bez jejího souhlasu nemohl být Václav Havel zvolen. Proto se začalo politikařit na české straně politického spektra za účelem rozbiti společného státu. Aby se to podařilo, tak z českých poslanců Sněmovny lidu se měl stát Český parlament a českým poslancům ve Sněmovně národů, aby hlasovali pro rozbití státu, slíbili jako trafiku, že přejdou do budoucího Senátu. Tak se zrodila druhá komora Parlamentu, Senát, který je mnohými nenáviděn, ale zrušit Senát znamená, že by proto museli hlasovat i samotní Senátoři a ti si svoji trafiku nerozpustí.
Takže, když už Senát je, tak se přičiňme, řečeno slovy klasika, aby byl. Aby většina Senátorů nebyla jen „partou darmožroutů“, kteří celé volební období nic nedělají, nesmyslně brzdí projednávání zákonů Poslaneckou sněmovnou, vymýšlejí „ípičment“ na Prezidenta republiky nebo narušuji ekonomické vztahy s Ruskem, Čínou apod.
Chci vrátit Senátu vážnost a vrátit ho tam, kde podle Ústavy je jeho místo. Senátor by měl mít vztah ke svému volebnímu obvodu a měl by mít už zkušenosti při řešení jeho potřeb. K čemu jsou nám Senátoři na vedlejší úvazek a bez zkušeností. Já jsem zastupitelem Poruby už 41 let a zamezil jsem v polovině 90-tých let divoké privatizaci obecních domů v Porubě, kdy za pravicového vedení hrozilo, že se nájemníci stanou hříčkou v rukách různých pochybných privatizátorů, kteří si budou s nájemníky dělat, co se jim zlíbí. Naopak byl jsem následně iniciátorem jiné „privatizace“ obecních domů formou, kdy si nájemníci založili v domě bytové družstvo a dům si sami odkoupili za 20 až 35% odhadní ceny ve splátkách na 10 let. Nájemníci si o svém osudu teď rozhoduji sami.
Senátor má i zákonodárnou iniciativu. První, co bych navrhl, by bylo zrušení bez náhrady Zákona o veřejných zakázkách. Tento Zákon je příčinou obrovské korupce, protahováním potřebných staveb, oprav a dalších věcí a zároveň je i jednou z příčin nízkých mezd. Např. Kraj jásá, že vysoutěžil svou dopravní obslužnost za nejnižší cenu, ale vysoutěžená firma neušetří za dopravní prostředky a jejich opravy, neušetří za pohonné hmoty apod., ale jedině na čem může šetřit jsou mzdy řidičů a po celou dobu jim ani nemůže mzdy zvednout, protože by porušila vysoutěžená kritéria. Řidiči pak musí většinou jít na úřady pro podporu jako doplatku ke svým nízkým mzdám.
Kvůli platnosti Zákona o veřejných zakázkách byl i době Covidu – 19 vlastně vyhlášen nouzový stav, tím byla pozastavena jeho platnost, aby se mohly zajistit a nakoupit bez zdržování potřebné věci a materiál.
Dále pro mnohé úředníky vyhlašující veřejnou zakázku je cílem samotné vyhlašované výběrové řízení, nikoliv to, za jakým účelem ji vyhlašuji. Bojí se, že je kdykoliv kdokoliv může nařknou, že nepostupovali hospodárně a proto stále ještě rozhoduje nejnižší cena. Příkladem v Porubě je rekonstrukce Kulturního domu Poklad, jehož rekonstrukce se vleče už 10 let právě neustálým vyhlašováním veřejných zakázek, kdy rozhodovala vždy nejnižší cena. Vysoutěžená firma nastoupila, rozvrtala co se dalo, zjistila, že za vysoutěženou cenu to nejde a odešla. To se několikrát opakovalo.
Místo toho bych zavedl, že každý, kdo má v péči státní nebo obecní majetek, tak si musí zřídit na jeho údržbu a opravy svůj stavební podnik a na údržbu komunikací a zeleně své technické služby. U menších obcí by mohly být tyto podniky integrované. Tyto podniky by se mohly lépe materiálně vybavit, zaměstnanci by měli jistotu zaměstnání. A hlavně ten, kdo něco postaví a ví, že to bude i následně udržovat, si dá záležet na kvalitě díla a nemohl by postavit dálnici z Ostravy do Bohumína ve stavu připomínající tankodrom.
Zeptejte se ostatních kandidátů na Senátora, co prospěšného pro svůj obvod už vykonali nebo jaká je jejich konkrétní představa o práci v Senátu, kromě obecných frází a příslibů?
Já chci, aby Senátem prošly jen zákony stručné a srozumitelné neumožňující jiný výklad než ten, který vedl zákonodárce k jejich schválení. A na soudcích je, aby podle těchto zákonů soudili a rozhodovali a ne, aby prováděli výklad zákonů a tím určovali, jak to ti Poslanci vlastně mysleli.
Dnešním zákonům nejen, že nerozumíme my, normální lidé, ale nerozumí jim už ani právníci a podle toho to tak dopadá, že soudy mnohdy ve stejné věci rozhoduji zcela opačně.
Vážení voliči, neslibuji Vám žádné abstraktní sliby, ale práci na plný úvazek tak, jak jsem zvyklý pracovat ve Váš prospěch po celou dobu jako zastupitel v Obvodním zastupitelstvu v Porubě.
Petr Gajdáček, kandidát na Senátora
Volební obvod č.: 72, Ostrava - město