Tento rok samozřejmě operujeme ještě s projekty, které vesměs připravila minulá vláda. Mnoho z nich není finančně zabezpečeno. Proto jsme analyzovali, jak jsme na tom a zda projekty jsou v dostatečné kvalitě. Ukázalo se, že jak kvalita, tak financování pokulhává. Například není dostatečně respektován sdílený datový fond, který zaručuje, že se vás stát neptá na informace, které již obdržel. Také chyběly finanční prostředky na část digitalizačních projektů i dostatečné kompetence pro kvalitní řízení digitalizace státní správy. Kvůli tomu hrozí, že se nemusí některé části letos stihnout.
Mezi další problémy patří nedostatečná IT infrastruktura, nekoncepční a nekoordinované řízení digitalizace agend jednotlivých resortů v minulých letech nebo absence inteligentních portálových řešení.
Stalo se na pár projektech, že digitalizace proběhla fakt dobře. V mnoha případech ale proběhla spíš stylem „aby se neřeklo“. Neřešila se celková kvalita a zážitek uživatele. Aby služba byla přístupná každému, musí být zároveň jednoduchá a přehledná. Právě proto připravujeme vznik Digitální a informační agentury (DIA), která se systematicky bude zabývat zlepšením kvality digitalizačních projektů a hledáním úspor. Počítáme se vznikem této agentury již na začátku příštího roku.
Její kompetence i rozpočet a zastřeší vše, co se týká digitalizace. Bude dohlížet především nad sdílením údajů mezi systémy jednotlivých ministerstev tak, aby úřady následně nechtěly po občanovi nic navíc. Konec běhání po úřadech!