Evropský týden programování (ZDE) potrvá až do 23. října a nabídne širokou škálu aktivit, jejichž cílem je přenést programování do školní výuky. V loňském roce se CodeWeeku zúčastnily 4 miliony lidí po celém světě. Průměrný věk účastníka je 11 let, ženy a dívky tvořily 49 % ze všech účastníků. Český CodeWeek koordinuje DigiKoalice (ZDE) – platforma Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Národního pedagogického institutu ČR, která propojuje svět škol a IT.
Základní škola Dr. Edvarda Beneše v pražských Čakovicích, kterou vicepremiér Bartoš s výkonnou místopředsedkyní Vestager dnes navštívili, disponuje učebnou „Future Classroom“, kde probíhá výuka s důrazem na rozvoj informatického myšlení. Součástí vybavení je nejen moderní elektronika, ale i 3D tiskárny, roboti a programovatelný systém LEGO. Při návštěvě se děti zapojily do aktivity eTwinning, kdy po celý rok spolupracují se zahraniční třídou. Měly za úkol naprogramovat robota tak, aby studentům z partnerské třídy předal vzkaz.
Podpora digitálního vzdělávání je jednou z priorit současné vlády. „Digitální dovednosti jsou nedílnou součástí naší budoucnosti i současnosti. Už nyní více než 90 % pracovních pozic vyžaduje alespoň základní digitální dovednosti a poptávka po pokročilých digitálních dovednostech stále roste. Hledání informací, bezpečný pohyb na internetu, práce s daty, kritické myšlení či ovládání programovacího jazyka patří mezi nezbytné kompetence, které je třeba u dětí a mládeže rozvíjet,“ řekl vicepremiér.
Margrethe Vestager, výkonná místopředsedkyně Evropské komise pro digitální věk, je odpovědná za globální digitální politiku a podílí se na opatřeních chránících hospodářskou konkurenceschopnost Evropy. Na společném obědě s vicepremiérem Bartošem se dotkli několika témat, které Česko řeší na národní i evropské úrovni. V oblasti kyberbezpečnosti místopředsedkyně zdůraznila nutnost efektivní kybernetické ochrany státní infrastruktury, a to nejen s ohledem na hrozby ruské hybridní války.
V oblasti digitálního vzdělávání dětí i dospělých (tzv. upskilling a reskilling) je podle Vestager nyní ideální situace pro konkrétní kroky. „Evropské fondy nikdy nebyly štědřejší. Je mým snem, abychom od plánů konečně přešli k akci. Zapojme učitele, neziskový i soukromý sektor, motivujme k tomu, aby lidé měli chuť a možnosti se vzdělávat a aby pro ně firmy nacházely uplatnění.“ Podle místopředsedkyně je Komise připravena uvolnit na podporu digitálního vzdělávání 21 miliard eur.
Téma, ke kterému má místopředsedkyně i vicepremiér Bartoš blízko a které je i jedním z cílů CodeWeeku, je podpora vzdělávání žen a dívek pro budoucí IT profese. V Česku je podíl žen mezi odborníky v IT mezi nejnižšími v Evropě. „Poměr mezi ženami a muži v oblasti technologií může být v budoucnu jednou z hlavních překážek úspěšné digitalizace v Česku,“ řekl Ivan Bartoš. Pod jeho patronátem byla začátkem roku založena Meziresortní skupina k digitálnímu vzdělávání, která spojuje ministerstva, neziskové organizace a soukromý sektor a věnuje se i diskusím nad konkrétními kroky ke zvýšení podílu odbornic v IT. Členy skupiny jsou i zástupci Czechitas, neziskové organizace pomáhající ženám prosadit se ve světě informačních technologií.
Evropský týden programování nezapomíná ani na ty, bez kterých by nic z toho nebylo možné - učitele. Ode dneška až do 16. listopadu 2022 CodeWeek pořádá otevřený online kurz EU Code Week Bootcamp (ZDE). Je určen učitelům od mateřských až po střední školy v Evropě i mimo ně a je příležitostí pro učitele všech předmětů, aby si osvojili dovednosti, které potřebují k prvním krokům v roli digitálních tvůrců.